Jeg blir litt starstruck – hver dag

Noen er sikkert lei av å se blomsterbildene mine fra Kroatia, men det får bare stå sin prøve (og det er jo frivillig å lese/se, da).

Men altså folkens: Jeg vet det er vakkert hjemme også på denne tida, men jeg mener faktisk at det vi har hjemme ikke kan måle seg med den blomsterprakten jeg møter her.

På dette «jordet» langt oppi åsen, brant det ved påsketider i fjor. Noen busker og trær bærer fortsatt preg av det, men på bakken gror det som aldri før.

Vi snakker ville blomster i vegkanten eller i «midtrabatten», men også i enkelte hager. Jeg har skrevet det før, men det er langt fra alle hager i Kroatia som har prydbekster i det hele tatt.

De aller fleste har i steden nyttevekster og grønnsakshager. Mange av frukttrærne blomstrer nå, og lukta er bare helt ubeskrivelig.

Grønnsakshage

Her forleden så jeg forresten en kiwi-blomst! Den har jeg heller ikke sett før. De bruker ofte kiwi eller druer som tak over carporter. Smart!

Kiwi-blomst

Blomstringen og alt det grønne varer nok bare 3-4 uker til nå, så et det over. Da blir det stadig færre regnbyger og veldig varmt (en dårlig kombi for planter).

En liten palme-type i potte blomstrer hos naboen

Den vakreste årstida her på Brac er nettopp fra mars til juni, tenker jeg.

– Så heldig er jeg som har fått nyte naturen i Kroatia i flere omganger denne våren – og har fortsatt det beste av sommersesongen i vente hjemme.

Blomsterprakt i vegkanten

En liten status når det gjelder vanntemperaturen:  22 grader både i går og i dag (og 27-28 i lufta).

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg