Jeg har fått løpt på hvite sandstrender

Jeg har fått svømt blant de nydeligste «gullfisker», koraller og sjøstjerner, jeg har nytt varme novemberkvelder i de tynneste kjolene, jeg har hatt lange svømmeturer i det varmeste havet, jeg har gått i land på de hviteste sandbankene, jeg har spist de nydeligste, tropiske fruktene – og møtt de vennligste menneskene man kan tenke seg.

Alt dette og mere til har jeg fått oppleve i løpet av 13 dager på Zanzibar.

Men nok en gang er jeg blitt minnet om de harde realiteter som handler om at vi som bor i Norge, har blitt født med gullkortet.  Og at vi definitivt er i mindretall.

Et flertall av verdens befolkning er ikke i nærheten av å ha det som oss. Ved av og til å ta turen ut til helt andre strøk og se hvordan folk har det, burde alle nordmenn gjøre en gang i blant. Kanskje det kan få oss til å bli mere fornøyde med sånn som vi har det i Norge? Fornøyd med velferdsordninger og strømstøtte og massevis av andre ting vi tar for gitt?

Jeg skal overhodet ikke lage noe «glorie» rundt meg selv. Vi har tross alt bodd på et bra hotell, spist nydelig nat og ellers hatt alt vi trenger.

Men vi har fått reist litt og sett litt av alt det andre. Sett hvordan folk bor, sett ungene komme ut fra de mørke leirhusene, sett barn og voksne gå rundt barbeint i søla når det  har regnet, sett voksne menn og kvinner sitte tiltaksløse på trammen, sett åpne lasteplan langs veien fylt med barn og voksne, sett butikkene der de selger det vi ville kallfor farlig avfall, sett all søpla som flyter. Det gjør noe med meg.


Men jeg har også fått en av mine drømmer  oppfyllt når vi har reist hit. Det er viktig med drømmer, tenker jeg – men like viktig er det å forsøke å oppfylle dem – særlig når man er langt over halvveis i livet.  Dessuten er det bedre å angre på noe man har gjort, enn noe man ikke har gjort .

Livet er dessuten skjørt og uforutsigbart – og akkurat det fikk jeg en vekker på i går, da jeg leste at fine Vivi fra Langesund var blitt funnet død i Steinvika – 67 år gammel og ganske nylig pensjonist. Så trist!
Sånne hendelser setter ting i perspektiv. Det er viktig å leve mens  man gjør det.

Dette var min siste blogg fra Zanzibar, for i ettermiddag blir vi henta på hotellet (forhåpentligvis;) for å rekke flyet vårt til Addis kl 17 (kl 15 norsk tid).

Fra Addis flyr vi direkte til Oslo, hvor vi skal lande i morgen tidlig.

Hakuna matata!

2 kommentarer
    1. Tankevekkende, gode bilder og en god ferie!
      Deilig å kunne tilbringe novemberdager i et slikt miljø!
      God tur hjem igjen! 🤗

      1. Takk for hyggelig kommentar🥰 Absolutt helt nydelig på østkysten av Zanzibar – men også mye trasig å se. Settet ting i perspektiv, ja – og det har vi godt av noen ganger!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg