Jeg går og går – og kommer snart til døra

I karantene – dag 7

I dag hadde jeg kunnet ta ny koronatest og komme ut av karantena et par dager tidligere enn etter 10 dager, men fordi de ikke tester i helgene, får jeg ikke gjort det. Og da gidder jeg heller ikke ta testen på mandag, når jeg likevel er ferdig på tirsdag. Litt dumt, men nå ser jeg jo enden på dette uansett. 
Et annet spenningsmoment i denne «korona-historien» var å se om det hadde vært noen smitta på flyet mitt fra Frankfurt til Oslo lørdag 6.februar. Fra Las Palmas til Oslo hadde de fleste allerede testet seg, siden de som skulle inn i Tyskland måtte ha en negativ korona-test ikke eldre enn 24 timer. Men på flyet fra Frankfurt til Oslo måtte alle  passasjeren teste seg på Gardermoen. Etter et par dager blir det publisert på FHI.no OM det var noe smitta på akkurat det flyet. Derfor fulgte jeg spent med på FHI sin side i dagene etter jeg kom hjem. For dersom du har vært om bord på et fly der det har vært en eller flere som fikk påvist smitte da de landet, så ville det gjort meg en smule usikker, selv om jeg var aldri så frisk. Men det var altså ingen smitta på det flyet. Visste du forresten det – at du kan sjekke alle buss, tog, båt og flyreiser – om det har vært noen smitta om bord? Det kan du altså – på FHI sine sider.

Dette skiltet finner vi på Moldhaugen

Idag tok jeg turen fra vest til øst – dvs fra Porselen – Moldhaugen – Lahelle – Nenset – Menstadbrua – Borgestad-alleen – Osebakken – Porsgunnsbrua – Porselen: 2, 5 timer – 12 km. Det var sol, men kaldt da nesa var vendt mot nord – men desto bedre da nesa ble vendt mot sør.

Vi har strender på Vessia også

Det som er utfordrende med løypa jeg gikk i dag, er å finne en bra veg å gå – som ikke følger trafikkert veg. Det er heller ikke like lett å finne stien som går langs ælva. Jeg har gått der mange ganger, men den er likevel vrien å finne starten på. Den er ikke merket. Jeg gleder meg til kommunene kommer i gang med å lage strandpromenaden som skal gå hele veien fra Porsgrunn til Skien – på begge sider av ælva. Men før det skal eiendommer kjøpes eller ekspropieres flere steder – og slikt tar som kjent tid. Håper jeg rekker det…

I 2014 hadde Grenland Friteater noe de kalte «PS14» (Porsgrunn – Skien 2014). Det var en båtreise med vandringer og kulturopplevelser på land og til vanns fra Porsgrunn til Skien en hel kveld. Kjempegøy! En av installasjonene underveis står fortsatt til fri bruk langs ælva – nemlig »Gjennomsikten», som Anna Andrea Vik Aniksdal står ansvarlig for  (datter til Lars Vik og Geddy Aniksdal), arkitekt. Hun og noen andre både konstruerte og bygget utsiktspunktet – hvor du kan klatre opp til 4 meter og se både til Porsgrunn og Skien. Det var tydelig at det var blitt byttet noen planker i den nylig – og det er jo helt supert at slikt blir vedlikeholdt. Du skal visst også kunne fiske fra den..

«Gjennomsikten»

Forøvrig er Bjørg Vik (som er sitert fra på bildet øverst) mor til Lars Vik og da farmor til arkitekt Anna.

Utsikt mot nord fra «Utsikten»

På vei hjem over Porsgrunnsbrua fikk jeg se hele «badstubåten», slik den ser ut fra sida mot vannet. Den er fin! Jeg kontaktet selskapet i går for å finne ut om båten skulle bli liggende ved «brygga vår». Jeg fant dem på Facebook: «Sauna Boats Telemark». De svarte meg raskt – at de «jobbet med å få den klar», men at de ikke hadde noen startdato enda. Spennende.

Da jeg kom hjem laget jeg pannekaker med havregryn og banan. De ble kjempegode – med youghurt naturell og blåbær oppå. De var ikke søte (kun ½ ts vaniljesukker i) og kunne trygt spises som lunsj. Fant oppskriften på Trines Matblogg.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg