Sykkeltur i Bangkok er topp!

I går var vi på en kjempetur! Vi hadde blitt anbefalt av Heidi på treninga, som hadde vært i Bangkok flere ganger,  å prøve sykkeltur – noe vi gjorde – og lett anbefaler til andre.

Her er vi i «jungelen» – på Samut Prakan, øya midt i Bangkok.

Vi søkte og booka tur før vi dro, og Googlemaps sa det var 1,5 km fra hotellet til der vi skulle møte opp. Perfekt, så vi trasket i vei i varmen.

Her er vi klare for tur (neida, ingen hjelmer….)

Vi fant greit fram, og der møtte vi 6 andre som hadde booket samme tur: 3 fra Nederland, 2 fra New Zealand og en fra Danmark. Fin gjeng!

Her er vi nok i ei bakgate

Første del av turen gikk i byen – i bakgater (men også litt på hovedveier), gjennom slumliknende «forretningsstrøk), boligområder og gjennom markeder.

Her er Mannen med guiden vår Cream

Det som festet seg mest på den delen av turen, var minst to ting:

1.Da vi kjørte gjennom det «slumliknende forretningsstrøket» og fant ut hvor de satt og sydde de skreddersydde dressene og kjolene som bla mange nordmenn kjøper seg når de drar til Thailand – og hvilke arbeidsforhold de hadde….

En systue

En annen systue
Her kjøper noen av dem på systuene seg litt lunsj (fisk)- som ble tilberedt på gata.

2. «Fresh market» der de solgte fantastiske frukt og grønnsaker, kjøtt og fisk – men også levende fugl! Du kunne plukke ut høna eller anda eller noe annet du ville ha, så tok de livet av den der og da – og du fikk den med deg hjem.

Ikke akkurat tilfeldig stablet;)
Levende fugl i bur klare for å bli hogget hodet av…

Andre delen av turen gikk ute på Samut Prakan (eller Bang Krachao?) som er ei grønn øy som ligger kun en kort båttur ut fra byen. Her opplevde vi virkelig kontraster fra byen.

Her er fra et parkområde

Vi tok syklene med på båt over og syklet i vei på smale veier ute på øya. Det var utrolig frodig der, og vi syklet under kokosnøttpalmer og i tett «jungel» med krokodiller og slanger like ved (men vi så ingen).

Her ute bor det mange eldre mennesker som velger å bo her og føre en enkel livsstil: Et enkelt  lite hus, ingen internett eller Tv, sjeldent bil.

Men det er selvsagt også templer her ute. Dette er forøvrig et krematorium.

Noen unge velger også å bo her ute – og jobbe i byen. Ved ferjeleiet stod det derfor svært mange sykler og mopeder parkert for de som dagpendlet.

Her har vi fått et ufrivillig stopp pga en som punkterte. (Men jeg syklet ikke i skjørt, altså – men i en shorts med skjørt foran;)

Her ute spiste vi også lunsj.

Hele gjengen

Vi hadde kun ett uhell underveis – en punktering – men ellers gikk alt etter planen – og alle var enige om at det hadde vært en fin tur;)

Ferdig lappa!

Da vi hadde satt fra oss syklene, tror jeg alle åtte lengtet etter en kald øl og et bad i bassenget, som det hørtes ut som om alle hadde tilgang til på hotellet sitt. Vi hadde vært av gårde i 5 timer og sykla 18,5 km.

Det ble et bad på takterrassen for oss.

Det var en varm dag – med 32-33 grader, men som føles høyere pga fuktigheten.

Hun som sykler rundt med hele blomsterbutikken sin, måtte jeg jo nødt til å ta bilde av.

Vi er fulle av inntrykk etter dagen i går, og det ble som vanlig tidlig kvelden.  I dag er vi imidlertid klare for nye opplevelser og har booket ny «turistavtale», nemlig «longtail-båttur» på elva.

«The Bangkok skyline» sett fra den tropiske øya i midten

Fortsettelse følger derfor – for de som er interesserte;)

Her prøver vi en thailandsk hilsen utenfor et tempel.