En liten vandring i Split – på en tirsdag

Som nevnt kom jeg til Kroatia og Split lørdag formiddag. Lørdager i Split er ekstremt busie og fullt av folk. Så også sist lørdag.

Det lå små og store cruisebåter i havna i Split på lørdag. Lørdager er «byttedager» både til vanns og til lands.

‎Derfor tenkte jeg at jeg skulle ta en tur på en helt vanlig hverdag; tirsdag? Så tenkt, så gjort.

Det var tett i tett med turister og lokale

Men fytti så mye folk! Jeg så det med en gang jeg gikk av ferja, men da jeg begynte å nærme meg Riva’n, skjønte jeg at dette umulig kunne være en «normal» tirsdag.

Det var fullt av folk på Riva’n

Og det var det heller ikke. Det var faktisk en hel uke til endes at de feiret «Split-dagene» – men konserter, idrettsarrangementer, boder, utstillinger og markeder. Hele Riva-området (havneområdet) var fullt, men det var også alle andre torv og streder. Og tirsdagen var visst hovedfeiringsdagen.

Det var et stort marked med «tre-ting» – alt fra tresleiver og brødbokser til leker og stoler.

Det var selvsagt gøy å se alt livet overalt, men for en som bare hadde tenkt seg en liten rusletur i Split, var det litt i overkant mye folk.

Her var det treskamler

Men det som er litt morsomt, er at det underbygger det jeg har hørt, nemlig at kroatere er «gørrgode» på feiring – av små og store begivenheter. Denne gang var det «The fiest of Saint Domnius» som er Split sin beskytter – hele uka til endes.

Det var et par  originaler – som han her

Jeg prøvde å gå litt mot enden av byområdet, like under Marjan- området. Der var det litt roligere.

Og folk i nasjonaldrakter
Og en annen nasjonaldrakt

På meg ble det en lunsj, en treleke til minstemann hjemme, en kaktus til terrassen – i tillegg til umåtelig mye (rart) å se på – før ferja hjem kl 1630.

Det var et hav av kaktuser i ulike størrelser og fasonger

Men en koselig ettermiddag, det var det.

Men det var godt å komme hjem til øya
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg