Gullkortet – når du er på reise i et EU/EØS-land

Som jeg har fortalt om i et par blogger nå, var jeg utsatt for en sykkelulykke i Kroatia for et par uker siden. Ulykken medførte at jeg ble kjørt til sykehuset i Split med ambulanse, tok diverse røntgenbilder og MR, fikk gips på høyre arm, hadde behov for sårbehandlingsutstyr på apotek, oppfølging på legevakt dagen etter ulykken – og nytt røntgenbilde og samtale med lege på sykehuset i Split etter 7 dager.

Så dro jeg hjem.

Sånn ser det ut – og du kan IKKE laste det ned digitalt!

Hvorfor jeg forteller alt dette nå igjen? Jo, fordi jeg har møtt på flere folk – som ofte reiser på ferie til et europeisk land, men som ikke har med seg det europeiske helsekortet. De tror at reiseforsikring er nok, men det er det altså ikke.

Ulykkesdagen 6.april. Ferdig på sykehuset.

Det nytter ikke å si til ambulansefolka når de kommer, at du har reiseforsikring i Norge. -Hva dekker den? -Hvilke vilkår gjelder?

Det jeg opplevde var at allerede da ambulansen kom, spurte de etter helsekortet – som jeg heldigvis alltid har med meg. På sykehuset spurte de også etter kortet, på apoteket, legevakta osv -og jeg betalte nesten nesten ingen ting! Selv bandasjene og «spriten» jeg kjøpte på apoteket var nesten gratis for meg når jeg viste helsekortet.

Hvis du sjekker på helsenorge.no ser du at med helsekortet har du rett til å få dekket nødvendig helsehjelp på lik linje med borgerne i landet du er i. (Det betyr nok også at det kan være dyrere å få helsehjelpa i Sveits enn i Kroatia).

Baksida av kortet

Så hvis du har tenkt deg på reise i Europa – og IKKE har HELFO-kortet (eller sjekk om det har gått ut), så søk nå! Det er kun ett klikk i helsenorge-appen. Da får du virkelig gullkortet, hvis ulykka er ute.
Men ikke glem reiseforsikring heller, da…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg