Sykkelturen endte ikke så bra, men kunne gått verre

For dere som leste hele bloggen min i går, så dere kanskje at jeg hadde hatt et uhell på sykkel på lørdag. Hvis min erfaring kan hjelpe noen andre, velger jeg å dele det som skjedde.

Men advarsel: Lang blogg…

Her et jeg kommet fra sykehuset og klar for å ta ferja hjem til Supetar lørdag ettermiddag.

Mannen og jeg hadde planlagt en sykkeltur fra havna i Split (vi kommer jo inn med ferge fra Supetar), gjennom byen og utover i retning flyplassen. Langs den kyststripa ligger det i tillegg til mye industri, også et nydelig lite tettsted som heter Kastela. Sykkelturen ut dit var ca 2 mil, så ikke all verdens langt.

Her ses ruta (for dem som er kjente) «til fots», men det blir det samme.

Vi har sykla (eller mest Mannen da) ute på Brac. Her er det fint å sykle og bilistene tar hensyn. Men inne i Split by og på veien utover mot Kastela var det egentlig lite egnet for syklister – og myyye trafikk. Det visste vi jo, men… Vi tok i hvert fall på oss hjelmer – heldigvis.

Da vi hadde syklet 11-12 km kom vi til et vegarbeidsområde, der veien var ekstra dårlig. Da var det at jeg skulle svinge fra veibanen og opp på et fortau på høyre side, at jeg traff på en et vannrør som stakk opp i veien, samt mye grus som jeg sklei på. Jeg hadde ganske høy fart på sykkelen akkurat da, så jeg stupte over styret og inn i en murkant. Men ikke nok med det, for etter at jeg hadde reist meg opp og trodde jeg til og med klarte å sykle videre, følte jeg meg uvel og besvimte to ganger. Den ene gangen ladet jeg med ansiktet først i betongen.

Det kom et par gutter som ringte etter en ambulanse som tok meg med til sykehuset i Split. Etter ganske nøye undersøkelser og røntgenbilder konstanterte legen med brudd i høyre tommelfingerrot (og la på stor gips), brukket tann oppe i munn og skrubbsår for resten. Jeg ble plastret på begge knær, skulder og neserot (leppa og nesa er hovne, men ikke knekt eller måtte syes).

Så kunne jeg dra – men måtte dra på akutten i Supetar for å sjekke sirkulasjon under gipsen og få skiftet bandasjer på søndag.

Søndag morgen i leiligheten.

Men det er et par ting til:

På sykehuset kom det to politipatruljer og ville snakke med meg. Den ene tok promilletest (ingen fare), og den andre ville vite hva som hadde skjedd. Han ville også se det norske sertifikatet mitt. Politimannen forklarte meg da at i Kroatia et det sånn at syklister regnes som «kjørende». Det betyr at vi ikke kan sykle på fortauet, men kun på høyre side av veien. Han forklarte også at dersom det viste seg (og de måtte treffe Mannen som nå var på vei ut der det skjedde for å hente sykkelen min) at det var min feil at jeg «tryna» – og ikke noe feil med veien, veibanen, biltrafikk el a – ville JEG få en bot! Derfor tok han med seg sertifikatet mitt…

Bortsett fra en litt skeiv sykkelkorv, er sykkelen like hel. Hjelmen også.

Men etter å ha snakket med Mannen, vært på «åstedet», sett sykkelen mm, var konklusjonen der og da at jeg var «tilgitt». De kom tom innom sykehuset og ga meg tilbake sertifikatet.

Læring:

– Bruk hjelm – også når du er på ferie!

– Ikke sykle i sentrum, men på landeveier eller sykkelstier

– Husk at du i Kroatia må sykle på høyre side av veien og aldri på fortau!

– Du får skylda (=bot) hvis du skader deg på sykkelen og det «bare» er din egen feil..

Klare for sykkeltur
2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg