Årets første sommerdag

Tok ei runde rundt sentrum i ettermiddag, og der møtte jeg på folk i både t-skjorter og kortbukser. Før det hadde jeg holdt på med så mye «greier» at jeg ikke hadde lagt merke til at været hadde blitt så bra. Men det ble skikkelig varmt utpå dagen idag – og jeg måtte knyte jakka rundt livet sjøl da jeg var ute og gikk. Jeg passerte Narvesen på min vei, og der var det et skilt med soft-is i gata. Det ble for fristende til å la passere. Jeg spiser i høyden to soft-is i sesongen, og i dag ble altså den første fortært. Den smakte!

Fristende? 

Tenkte på det da jeg passerte alle de stengte uterestaurantene at på en dag som denne – i påska – ville folk bare «tyti ut« av hus og hytter og nytt sola og en kald en. I stedet satt mange på benker og trapper – og det er jo fint, det og – men ikke særlig innbringende for restaurantdriverne som så sårt hadde trengt litt inntekter.

Sjøl kjøpte jeg meg en mango-øl for å innvie sommerdagen. Jeg er ikke så veldig på øl, og jeg vet at noen ikke syns den ølen kan kalles øl – men jeg liker den (men bare en). Jeg tar igjen på hvitvin, da, så jeg skal ikke skryte på meg noe.

I morgen sier Yr at det skal bli hele 19 grader i Porsgrunn! Helt utrolig! Det blir ikke fullt så varmt på Bamble-kysten, men vi drar nok utover idag likevel.

Avslutningsvis i dag vil jeg fortelle om noen rundstykker jeg bakte i dag, som var helt geniale. Jeg er egentlig ikke så glad i de ferdige bakeblandingene og tyr mest til disse når jeg trenger en nødløsning. Men denne gang kom jeg over Møllerens »eltefrie rundstykker med surdeig». Deigen satte jeg i går kveld, og da kunne den stå på kjøkkenbenken (eller i kjøleskap) til dagen etter. Så idag tidlig var den hevet til dobbel størrelse, og da var det bare å sette på bakeplate -18 stk – med to skjeer. Så steking i 25 minutter. – Ikke så pene, men så lettvint og så gode!  I dag kjøpte jeg derfor en pakke til. Supert å ha på hytta.

 

På vei ut til hytta i dag skal jeg innom kirkegården i Brevik.  Mammaen min ville hatt blitt 85 år i dag 29.mars. I stedet ble hun bare 62. Skulle ønske vi hadde hatt flere år sammen. Det er mye vi ikke fikk snakket om….

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg