Brac – Varmt og godt – men veldig tørt

Jeg må innrømme at jeg syns det har vært kaldt på kveldene hjemme i sommer. Det har vært på med dunjakke og gjerne pledd. Dessuten har det vært veldig fuktig, noe som heller ikke har hjulpet på «godfølelsen».

Kveldssol i havna

Nei, da var det helt herlig å komme til den gode varmen i Supetar (som også kan være plagsom, selvsagt – særlig på nattestid). Temperaturen skal ligge på 30-33 grader de første dagene nå, for så å gå litt «ned» mot 25-26.

Mange utleiebåter i havna for tida.

Men det å kunne ha på seg shorts og t-skjorte eller lett sommerkjole «hele døgnet», er bare så nydelig! 

En som er på vei hjem fra stranda

Det kryr av turister i Supetar nå. De kommer fra hele Europa, høres det ut som – men også USA. Jeg leste i et nyhetsbrev jeg abonnerer på, at Kroatia har hatt 10,3:mill turister så langt i år – og at de fleste av disse kom fra Tyskland, Slovenia og så Østerrike. De kjører sikkert bil hit. Det var ingen skandinaviske land på denne «topp 7»-lista, selv om både norske, svenske og danske stemmer høres rundt omkring.

Denne utsikten blir jeg aldri lei av

Kroatia har visst også slått noen varmerekorder i sommer – med 39,5 grader på den vakre øya Rab, og 39 i Zadar. Dette er etter at de startet med de offisielle temperaturmålingene i 1961. Men det skal ha blitt målt 42,8 i byen Ploce i 1981 (uoffisielt). Likevel syns jeg det er beroligende at ikke Kroatia ligger «på topp» når det gjelder de høyeste temperaturene i Europa.

Modne fiken på treet på naboeiendommen

Naboen min i huset her sa hun hadde opplevd denne sommeren som den varmeste noensinne…Så kanskje greit at jeg har vært hjemme på Bamblekysten i 7 uker?

Og druene modnes

Det som bekymrer meg litt, er likevel de tørre hagene. Folk i Supetar bor i enkle hus, men har ofte funksjonelle frukt- og grønnsakshager. Jeg har gått mang en tur og beundret de flotte tomat-, agurk- og paprikaplantene, samt frukt som aprikoser, kiwi og druer – og mye mer. Men nå er det tørt, altså! Det har jeg ikke sett før.
 

Kanskje tomatene modner likevel?
Paprika – hangin’n in – så vidt

En av naboene våre pleier også ha en rekke med nydelige blomster i krukker og bed, i tillegg til grønnsakshagen. Men nå er mye tørket ut! Jeg begynte å lure på om det var blitt vannrasjonering, slik det av og til blir hjemme? Jeg måtte derfor spørre en kelner jeg pleier å snakke med, da jeg spiste middag i går. Nei, sa han; det var ikke restriksjoner på vanning, men han trodde kanskje folk hadde «given up», fordi vann er blitt så dyrt. De har rett og slett ikke råd til å vanne….

Det kan hende han har rett…

Ikke så vakkert i beda som det pleier..

På vår terrasse derimot, hadde Gardena-opplegget funket i de ukene vi har vært borte – utrolig nok. Plantene kunne nok sett bedre ut – men de lever!

Og foreløpig nyter jeg helt-aleinetid. 
I disse omgivelsene burde det forresten være null problem for de fleste.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg