Du må tru på vår

Hørte en nydelig sang på radioen idag: «Du må tru på vår» av Frida Ånnevik. Den var ny for meg. Jeg liker lett hennes sanger og spesielt den sarte tonen og teksten  i denne her, traff meg. 

«….For under djup, kram snø ligger et lite frø og holder tanken stø, for du må tru på vår. Ei bjørk kan kjenne vinteren som litt tom og rar, men knopper springer ut når mørketida drar….»

Fra sommerhytta 1.april

 I dag er det 1.april og definitivt slutt på mørketida. Sola skinner og livet smiler:  Vaksiner er i sikte. Prøver ikke å tenke på at jeg er i gruppe 8, og at de bare holder på med gruppe 3 etter 3 måneder med aktiv vaksinering – men ukene går gjerne fort om våren, da. Tur til Split er bestilt til 9.juni, så får vi se…

Min blåmalte benk på terrassen hjemme.

Forøvrig er jeg fristet til å mene noe om karantenehotell idag. Jo mere jeg leser om den ordningen, jo verre syns jeg den er. Leste feks i Vg idag om to pensjonister fra Holmsbu som hadde eget hus der med fire soverom, to bad, to stuer og hage – som nå må oppholde på et knøttlite rom på hotell. De må feks sitte i senga og spise med maten på fanget. Jeg forstår ikke logikken. De hadde hus på Kreta og pleide å være der i vinterhalvåret. De hadde også vært hjemme til jul og tatt karantena hjemme. 
Vårt norske system er basert på tillit. Hvor er tilliten blitt av? Ordningen som ble innført i januar var at alle som kom fra et rødt land, måtte teste seg i tillegg til karantene, Begge deler var veldig fornuftig. Da vi kom hjem fra GC i jan/feb, måtte vi  ha med oss dokumentasjon på hvor vi bodde i Norge og redegjøre for hvor og hvordan vi skulle gjennomføre karantena. Helt greit.
Nå har de i stedet laga et system med bakgrunn i de som brøt reglene om testing og karantene. Alle må stues inn på hotell. Er det sånn vi vil ha det? Burde ikke heller myndighetene fulgt opp de som det var sannsynlig ikke kunne holde reglene? Jeg tenker gjestearbeiderne spesielt.

Jeg leste også om en gutt som hadde besøkt kjæresten sin i Helsinki.  Da han dro var han forberedt på at han måtte tre dager i karantene på hotell. Da han kom hjem var det blitt 10. Og folk på disse hotellene er sinte og lar det gå ut over de stakkars ansatte der.  Hørte intervju med en enhetsleder i Ullensaker kommune som er satt til å forvalte ordningen som fortalte dette. Ikke bra.

Jeg er spent på fortsettelsen av dette – og hvilke konsekvenser det får på sikt.
 

Igår var det veldig lavvann i Leirvad. Lavvann  betyr høytrykk og godt vær – og det ser ut til å stemme med værmeldingen for resten av påska her ute.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg