Gode dager hjemme også

Etter en uproblematisk hjemreise fra Split sist lørdag, handlet det om å omstille seg til å være hjemme. Egentlig hadde jeg hjemreise i dag, onsdag, men jeg kjøpte en tidligere billett fordi det dukket opp noen avtaler hjemme som jeg helst skulle delta på.

Kjekt med en sandhaug

Hjemme venter nå tre barnebarn – og det er stas. Det var spesielt gøy å se den lille nydelige småtingen som nå hadde blitt tre uker. Kunne vi ane et smil?

Det er hektisk innspurt for alle på jobb for tida, og da føles det ekstra godt å ikke behøve å være med på den innspurten – men bare flyte over fra den ene ferien til den andre. Når snevet av dårlig samvittighet dukker opp, prøver jeg bare å tenke at jeg har hatt min skjerv av «å-gjøre-klar-for-sommerferien-stress».

Og vi har en liten lekeplass. Det skal ikke så mye til!

Vi dro rett på hytta da vi kom hjem på lørdag,  og jeg må innrømme at jeg syns det var litt kaldt. Noe av det beste med å være på Brac er de varme kveldene, og da ble det til at jeg irriterte meg litt da jeg måtte pakke meg inn i dunjakke og pledd for å orke å sitte ute på terrassen.

Den nye fontena funker fint

Men så er det jo blitt bare varmere og varmere. Mannen har reist på motorsykkeltur til Beitostølen, mens jeg har kost meg hjemme. Jeg har satt i gang et male-prosjekt på hytta og har kjørt fram og tilbake to dager for å få malt. Den lille bua jeg har holdt på med, har fungert som en slags sovehytte, men er ikke blitt gjort noe med og så ikke ut. Vi hadde heller ikke tenkt å gjøre noe med den i år, men da den den eldste mormorungen fant ut at den bua kunne bli hans og hyttekameratens nye «hovedkvarter», tenkte jeg at jeg ville gjøre noe der. Og det skal ikke så mye til for å få den til å se mer innbydende ut enn den var.

«Lille-villa» er navnet – og jeg er i gang med maling.

I går hentet jeg mormorungene i barnehagen. Det er lenge siden forrige henting nå, så det var stas. De fikk vært her noen timer før mamma`n kom fra jobb og overtok. Da rakk vi å leke litt i sanda på utsida – og vi fikk kjøpt noen nye sandleker (veldig kjekt å bo 20 meter fra lekebutikk;)

I lekebutikken

Jeg har også hatt noen fine turer på skogsløyper i nærheten her. Det er utrolig vakkert i skogen nå! Det er en nytelse å jogge eller gå på det flotte stinettet som frivillige og turistforeningen opparbeider (akkurat der blir Brac slått nå, for der begynte det å bli ganske så tørt i heiene).

Nylagt bark i pors-løypa

I går var jeg på en pandemi-utsatt avslutningsmiddag i forbindelse med rektorjobben i Skien. Vi var fire «nyslåtte pensjonister», samt kommunalsjef og nestsjef. Det var kjempehyggelig – og det vanket både blomster og gavekort fra kommunen.

En nydelig peon-bukett mot kveldshimmelen da jeg spaserte hjem

I kveld er det middag med mammaklubben – og det gleder jeg meg også til. Det er noe med å være hjemme og kunne delta på slike sosiale sammenkomster. Etter at jeg sluttet å jobbe er det blitt mer og mer viktig for meg – og er noe av grunnen til at jeg tenker at jeg ikke kan «bare» være i Kroatia – eller på hytta, for den sakens skyld.

Det var en nydelig spasertur hjemover i går kveld – ca 2230

Men i morgen er planen å dra på hytta for å ha hovedbase der til over sommeren. – Og med den værmeldinga for Bamblekysten som nå er, tror jeg det skal bli bra – med eller uten pledd på kvelden;)

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg