Gøy med ny treningsapp – Memento

Mange seilbåter utenfor Anfi om dagen

Noen (mange) syns sikkert det er helt tullete av en 63-åring å være så opptatt av å tracke  trening – men det lever jeg godt med (så lenge jeg ikke plager andre med det). Jeg har til nå hatt stor glede av pulsklokke, og den første jeg hadde var en Fitbit. Den levde noen år, men så tok den slutt. Så kjøpte jeg en til, men den levde heller ikke så lenge.

Anfi del Mar

Men så anbefalte  Sønnen Apple Watch. Han pleier å gi lure anbefalinger – og så kjøpte jeg det. Den har jeg vært veldig fornøyd med – selv om andre rundt meg syns jeg har hatt litt kjipe reimer. Jeg syns ikke det, for jeg bryr meg ikke å mye om looks på klokka. Klokka har gitt meg både oppmuntringer og gode data om treningen min. Men jeg skal innrømme at jeg er blitt litt hekta.
 

 

Så fikk jeg tips om Memento. Det er en app som er utviklet av NTNU og som har hovedvekt på hjertet. Den har fokus på PAI- score, og PAI står for Personal Activity Intelligence. Den er opptatt av hjertefrekvensen din og gir deg en daglig score basert på de siste 7 dagene. Grunnlaget er alder, vekt, hvile-puls og maks-puls. Den bryr seg altså ikke om skritt, men kun om puls.

Det optimale skal være å holde seg over 100 PAI over tid, for da vil du kunne få økt levealder. (Ja, jeg er klar over at de årene kommer på slutten – og neppe er de beste;) Men det jeg har notert meg nå, som ny bruker av PAI (og Momento) er at det er ganske krevende å komme over 100 PAI. Jeg syns jeg er ganske flink NPR jeg har gått i to timer og 10-11 km og kanskje svømt noen hundre meter, men der er nødvendigvis ikke nok. 
 

Lunsj i Patalavaca i dag. Mannen er ikke sååå opptatt av PAI

Det handler om å ha høy puls i deler av den tida du trener. Hvis du «bare går» oppover og så fort du kan, er det tydeligvis ikke nok, fordi det ikke er lenge nok.  Så i dag jogga jeg omtrent halvparten av løypa. I de bratte stigningene gikk jeg. Da hjalp det – og jeg kom over 100 PAI.

På pieren mot Hjerteøya – total avslapning

Når det er sagt, kan jeg skryte på meg en kondisjonsalder på 46 om dagen, så jeg burde jo være fornøyd.

Fornøyd. Snart «hjemme».

Tullete? Sikkert, men det gir meg motivasjon – og så lenge jeg ikke «skader» andre (men kanskje irriterer litt) så må det være greit.

Kveldsutsikt fra leiligheten
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg