Har hatt en strålende og smak-av-sommer-uke i Kroatia, men nå har Bora kommet på besøk

Etter at vi kom til Kroatia på palmelørdag, har været bare blitt bedre og bedre. I går toppet det seg, med 23-24 grader i skyggen. Badevannet ble prøvd ut første dag på fredag – og det holdt hele 19 grader.

Restauranten Punta er åpen
Dette var i går

Men da vi satt på yndlingsrestauranten min i havna i går, på Palute, og skrøyt av det nydelige været, sa kelneren så kjekt: «Ja, det er fint nå – men i kveld kommer Bora.». Jeg hadde riktignok sett på værmeldinga at tempereturen ville droppe ganske mye, men visste ikke at det ville skyldes Bora – som er en til dels iskald vind fra nord. Men det stemte jo, dessverre..

Blåskjellene smakte fortreffelig 

Bora eller «Boreas» er en figur fra gresk mytologi og betyr «nordavinden». Den kommer ofte i vindkast og oftest om vinteren – men kan oppstå hele året og vare noen dager. Vindkastene kan komme opp i hele 100 m/s og være farlig for uerfarne seilere. I Kroatia er det enkelte øyer som er blåst tørre og bare pga denne vinden.

«Klarværsbora» kalles dagens værfenomen

Vel, uansett håper vi værfenomenet går over om en dag eller to – for det er mye mer behagelig å våkne opp til 19 grader som vi gjorde i går, til 12 grader i dag. Dessuten har sommersesongen startet for fullt her. Det hadde skjedd mye bare de to-tre dagene vi hadde vært borte denne uka. Da vi kom tilbake torsdag hadde alle restaurantene rundt Riva`n i havna åpnet. Nå tror jeg bare det er solsengene på strendene her, som mangler, mens på det største resortet her har det også vært fullt liv på solsenger og bading i bassengene.

Vinotoka – en av de nest populære restaurantene har åpnet for sesongen denne uka

Sjøl måtte jeg prøve vannet på fredag. Jeg hadde med meg termometeret (selvfølgelig), men bestemte meg for å ikke sjekke det før etter at jeg hadde vært uti. 
 

På vei ut med termometeret 

Men da jeg gikk uti vannet, ble jeg veldig overraska over temperaturen. Jeg hadde hørt – og forventa – ca 15 grader, men det var jammen 19! 
Men så skal det sies at jeg også ville ta en dukkert i går, og det føltes det mye kaldere. Da viste gradene 17 – og det var nok pga skifte av vindretning vest på fredag og øst på lørdag. Da kommer nemlig sjøen mer fra Omis-området, der det kan komme noe kaldt smeltevann ned fra fjellene. Tror jeg.

Deilig, faktisk!

I dag er det påskesøndag og stille i byen. Etter det vi har fått vite foregår det mye feiring i hele den stille påskeuka her, men alle er på jobb som vanlig. Både butikker, sentere, barnehager og skoler har vært i full drift fram til hhv fredag og lørdag. Men i dag kan det virke litt stengt. Jeg har blitt fortalt at påsken her er kun søndag – selv om feringen startet palmesøndag, da «alle» kom ut fra kirken med oliventrekvister i hendene. De skal visst bringe lykke – og brukes i stedet for palmeblader, som det ikke er «nok av» til å dele ut til alle.

To kroatere som kom fra kirken palmesøndag

Men sola skinner, og i morgen melder de litt mindre vind. Krysser fingrene for det.

Syriner i sprett ved huset vårt

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg