Høsten nærmer seg – men ikke helt enda

I går var det en nydelig dag her på Brac, som ble bare bedre og bedre. Den startet med litt vind, men på ettermiddagen var det helt stille og veldig varmt. 
 

På kvelden derimot, kom vinden igjen – og den var kald! For første gang måtte jeg ta på en langermet genser da jeg gikk ut for å spise. På «Konoba Kala» som jeg var og spiste middag for tredje gang denne runda, snakket hun som jobbet der om at det kanskje var «Bora-vind«? Den vinden, som er en nordøstlig vind som kan oppstå på nordlige deler av adriaterhavskysten og bla Hellas og Tyrkia, oppleves normalt sett om vinteren. Den gjør at en faktisk temperatur kan oppleves minst 10 grader lavere. 
Bora-viden er oppkalt etter den greske guden Boreas, som betyr «nordavinden» og kan komme opp i 100 m/s, noe som kan føre til at «folk kan miste fotfestet og biler velte» (ref Wikipedia).
 

På Konoba Kala tilberedes all maten her

Men utenom at morgenkaffekoppen inntas inne i dag, fordi det fortsatt er litt kjølig på terassen, er jeg ikke redd for at det blir væromslag – enda. Det er meldt veldig varme dager framover.

Det ser bra ut i dag også

I går tok jeg «runde 4» oppi åsen, forbi det artige «kapellet» med den fine Mariafiguren. Det fascinerer meg at de har laget noe slikt.

Maria
Bare noen få benker

 

Slik ser det ut fra «veien». Alter/talerstol til høyre

På vei opp dit går jeg også forbi et minnested, der det av til sitter noen. Jeg er litt usikker på om de sitter der for å minnes noen, eller bare for å hvile seg. Stedet ligger nemlig midt i en veldig bratt oppoverbakke.

Barneskolen er i full gang med undervisning, og i går da jeg passerte midt på dagen, var det tydeligvis pause. Det var skråling og latter og glade barn å høre. Da blir jeg litt nostalgisk og må stå og lytte litt.

Barneskolen ligger helt nedi havna, ved siden av kirken.

Lunsjen i går valgte jeg å ta på Konoba Lukin. Der hadde jeg kun vært en gang i sommer. Denne gang la jeg spesielt merke til tallerkenen og bestikket. Koselig. Jeg valgte tomatsuppe og husets salat – og begge deler smakte helt fortreffelig.

Det var litt tomt her i går etter at Mannen og de andre reiste hjem. Men som du skjønner, har jeg ikke noe problem med å få dagene til å gå. Jeg fikk til og med lest ferdig boka mi.

Og i dag har jeg bestilt frisørtime her. Det blir spennende….

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg