Høstferie – mormor og bestefartid

Det er noe jeg har tenkt på, at når jeg slutter å jobbe kan jeg stille opp mer i skoleferiene – som jeg vet kan være en utfordring for de fleste foreldre i ordinære jobber. Så også min datter.

På vei til «Pannekakehuset»

Nå er ingen av mormorungene begynt på skolen enda; det skjer neste år. Likevel er det sånn at det er en del barn i barnehagen som også skal på høstferie. I år hadde vi ikke tenkt noe spesielt på det, og bestefar skulle i tillegg jobbe tre av dagene. Men da vi fikk en telefon fra Datter med spørsmål om ikke mormor og bestefar kunne finne på noe i høstferien, måtte vi jo selvsagt få til det.

Det er små-Lego som gjelder om dagen

Så i går, etter at jeg hadde vært på møte i Kontrollutvalget i Porsgrunn, hentet jeg den eldste mormorungen i barnehagen. Det er litt koselig – av og til – å bare ha en av dem aleine. – Og vi må jo finne på noe! Så i går ettermiddag tok vi turen til  det nyåpnede pannekakehuset «Creperie to be» i Storgata. Vi hadde ikke vært der, men tenkte at det kunne være gøy å sjekke ut. På forhånd hadde jeg sendt dem en melding og spurt om de kunne lage ei pannekake uten egg til mormorungen. Han tåler nemlig ikke egg. Jeg fikk svar umiddelbart at det ikke var noe problem.

Det er mye gøy på vei bortover

Og jeg må bare skryte av både pannekakene og servicen vi fikk! Vi ble overrasket over menyen – som ikke bare inneholdt «dessert-pannekaker», men også spennende middagsretter med pannekaker som basis. Vi hadde spist middag og skulle bare ha dessert, men neste gang skal middagsrettene prøves også. De har åpent til seint om kvelden – og på søndager – og de har skjenkebevilling. Så hvis du er glad i spennende pannekaker og ikke bor så langt fra Porsgrunn, burde du prøve!

Pannekake med sjokolade- og vaniljeis – og varme jordbær og blåbær inni.

Etter frokost og litt legobygging i dag dro bestefar og mormorungen ut på hytta for å trekke hummerteinene og deretter ble det tur til Badeparken. Full pakke, med andre ord – selv om det ikke ble noen hummer i teina denne gang.

I morgen skal vi ha begge to på overnatting. Da blir det heller ikke noe hvilehjem, nei;)

Vi fant kastanjer på vei hjem. De ble brukt til «bygging», de og!

Ellers var jeg som nevnt på møte i Kontrollutvalget i går. Der hadde vi oppe en sak som opptar veldig mange for tida: «Fergesaken». Kort fortalt er det blitt kjøpt inn en elektrisk ferge til 85 mill som foreløpig ikke har noen kaier å legge til, så den er blitt lagt i opplag. Kontrollutvalget har i den forbindelse bedt revisjonen som kommunen bruker, å undersøke prosessen som førte fram til kjøp og levering av ferja nå. Deres rapport er ferdig og ble lagt fram på møtet i går. Der peker de på mange kritikkverdige forhold.
 

Forsida av den 70-siders rapporten

Jeg syns vi hadde noen gode diskusjoner rundt det som må sies å være en vanskelig sak. Vi er bare fem medlemmer i dette utvalget – to fra opposisjonen og tre fra posisjonen i bystyret – men vi skal ikke drive politikk der og ellers være så upartiske og objektive som vi kan. 
Jeg er den eneste av oss som også var i Kontrollutvalget forrige periode. Og siden det er «min side» som har flertallet i bystyret, hender det at jeg må være kritisk til noe som «min side» må sies å være i førersetet for – som i denne fergesaken. Det er ikke alltid lett, så det er mulig jeg har stukket hånden i et vepsebol denne gangen. Men jeg håper ikke det.

Det var fint langs bryggene på vei hjemover 

Det viktigste med slike gjennomganger er å lære, tenker jeg – slik at de påpekte kritikkverdige forholda ikke skjer igjen. Nå er det opp til bystyret å behandle rapporten og innstillinga fra kontrollutvalget. Det kan jo bli spennende…

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg