Hverdagssysler og mormortid

Når jeg er hjemom, har jeg alltid mye å ta igjen. I hvert fall føles det sånn. Men det aller meste er bare hyggelige ting – som å være med barnebarna. I går fikk vi litt «aleinetid» med 3-åringen – som kanskje av og til kommer litt i skyggen av storebror på 6.

Kos i sola på terrassen

Hun hadde lyst til å overnatte, så det fikk vi selvsagt til. Da blir det mye lek, bygging av duplo, blåbærplukking på terrassen – og til og med litt shopping, fikk vi tid til.

Den bitte lille «lekeplassen» ved blokka vår er populær. Det skal ikke så mye til alltid.

Det blir tidlig opp i heimen når pappa er på jobb på plattform og mamma skal rekke jobb i Skien og innom SFO og barnehage først. Da er det fint å ha litt god tid med mormor og bestefar en morgen en gang i blant.

Hun måtte ha en stol når hun skulle plukke blåbær.

Bestefar leverte i barnehagen, for han skulle videre ut på hytta for å ta opp båten. Mormor kunne da gå på trening – og lage deigen til surdeigsbrød. I går var nemlig surdeigen bakeklar – etter at jeg måtte lage ny da vi kom hjem for en uke siden. Surdeig tåler nemlig bare å oppbevares i kjøleskap i ca to uker. Blir jeg lengre borte, som nå – må jeg lage ny. Det tar 5-6 dager, men det går likevel fort, syns jeg.

Jeg bruker fortsatt Skillebekk surdeig-boka, men det meste av oppskriftene – og nye – ligger nå på Skillebekksurdeig.no

Ellers har jeg vært i litt «polemikk» med hun Priyangika, som var hovedpersonen i NRK-dokumentaren «Veien hjem» – en dokumentar om adopsjon fra Sri Lanka – som opprørte meg skikkelig. Priyangika er blitt daglig leder for en organisasjon som hun har kalt «Romantisert innvandring» og ser ut til å ha som livsoppgave å framstille alle utenlandsadopsjoner i et svært negativt lys. De har engasjert advokatkontoret Sulland for å kreve at norske myndigheter skal granske alle utenlandsadopsjoner for om mulig finne ulovligheter. Både dokumentaren og denne foreningen har provosert meg noe veldig. Det skrev jeg forresten en blogg om – som ligger like under her.

Ivarsand onsdag 14.september – 20 grader i lufta.

 

Og eller ble ettermiddagen tilbrakt på hytta – og der var det bare lekkert i går.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg