Jeg pleier å heie på tog – og når folk klager, pleier jeg å si «ja, men toget har 95% punktlighet» – eller noe sånt.
Men i dag heier jeg ikke mye, for i dag råka toginnstillingene også meg. Vi skulle ha tog hjem fra hovedstaden kl 1340 etter et fin-fint Oslo-døgn. Men da vi kom på Nasjonalteateret, begynte moroa. «Strømproblemer» og «Delvis innstilt tog mellom Eidsvoll og Sandvika». Det hjelper jo lite med et delvis innstilt tog når det toget tydeligvis ikke dukker opp!?
Så skulle det komme ny beskjed kl 1430. Da ble det kanselleringer på flere av ettermiddagsavgangene på Vestfoldbanen – og resten var fortsatt delvis innstilte som i realiteten betydde det samme.
Vi bestemte oss for å gå ned til Oslo S.
Enden på det hele var at vi fikk skaffet oss en bussbillett på Norway-express til Skjelsvik for å ta lokalbuss derfra og til Porsgrunn. Bussen gikk kl 17, og så får vi se hvor lang tid det tar før vi er hjemme.
Men det mest irriterende, syns jeg, er at vi fikk null informasjon fra Vy! Normalt trodde jeg de ville gi oss tilbud om alternativ transport (=buss for tog), men det gjorde de ikke! I app’en var det kun en oppfordring om å «ta neste avgang», men den var jo enten «delvis innstilt» eller «kansellert».
Det siste vi hørte over høyttaleranlegget på Oslo S før vi dro, var at det nå skulle komme ny oppdatering kl 21 !), og at folk ble oppfordra til å skaffe seg alternativ transport.
Så Vy: Nå har dere mistet en svoren tilhenger altså. Trur eg….