Kan det være nødvendig?

Jeg skal ikke påberope meg å være verken smitteekspert eller lege, men kan det virkelig være nødvendig å lage så strenge smittevernregler som regjeringen legger opp til nå? Er det ikke snart på tide at vi i stedet lærer oss å leve med koronaen? Handler det ikke primært om at alle må vaksinere seg – å få tatt den tredje dosen?

Ja, jeg vet at det ligger mange på intensiven på sykehuset, og jeg vet at mange operasjoner er blitt utsatt. Jeg vet at mange må være hjemme fra jobb. På sykehuset i Telemark lå det 14 pasienter med korona innlagte i går, men på spørsmål fra journalisten i NRK, om sykehuset kunne klare «10-gangen», svarte sykehusdirektøren, at «jo, det kunne de klare». Jeg velger å tro at sykehuset i Skien ikke er unikt.

 

I går leste jeg et leserinnlegg i Aftenposten, underskrevet av 47 kommuneoverleger, smittevernleger og samfunnsmedisinere «Viruset er kome for å bli. Vi MÅ få igang eit normalt samfunnsliv att. Koronaspagaten er blitt utålelig». Det leserinnlegget likte jeg. Det var skrevet 8.desember (og justert 10.desember) – altså før regjeringen tillyste sin nye pressekonferanse i går kveld. Det var veldig interessant. Syns jeg.

Fra Anfi

Nå er vi ytterligere «nedstengt». Jeg syns synd på alle som jobber i skoler og barnehager, jeg syns synd på barn som får redusert aktivitet, jeg syns syns på kulturarbeiderne, jeg syns synd på restaurantdriverne.

Ny runde med bakst

Det er ikke synd på meg. Jeg skal nok holde ut – men jeg må i innrømme at min umiddelbare tanke i går kveld, var at nå vil jeg reise bort – å komme hjem når samfunnet har normalisert seg. Men gjør jeg det? Neppe……

Juletreet utenfor rådhuset
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg