Prøver å ikke kjøpe meg dårlig samvittighet

Det høres kanskje rart ut? Det handler om at jeg prøver å redusere innkjøpet av nye flerårige – og dyre – vekster til terrassehagen og heller gå for rimelige ettårige.

Her er en rimelig tustenellik, en ny flerårig (hvis jeg tar den inn) og en bregne jeg har plukket i skogen.

Jeg har jo forsøkt å holde liv i en terrassehage bestående av 60% krukker og 40% kasser. Det jeg har opplevd er at det er vanskelig å holde liv i plantene i krukker over tid (=år). Noen ganger ser det ut til at vinteren har gått bra, planten begynner å spire – men så altfor tidlig. For det kommer gjerne en ny frostperiode som tar knekken på planta.

Rhododendroen og azaliaen har jeg hatt i flere år. De trives godt i de store kassene.

Det er det jeg begynner å bli lei av – og det blir altfor kostbart i lengda.

Det andre momentet er selvsagt at jeg er altfor mye borte til å ha full glede av alle vekstene på terrassen.

Den første knoppen brast i dag!

Så i år har jeg gått for flere rimelige ettårige sommerblomster, kjøpt kun et par nye flerårige – og ellers holdt meg så nøkternt jeg kan.
Jeg får nemlig så innmari dårlig samvittighet – og blir ganske stressa – når jeg ikke får vanna plantene slik jeg vet at de liker.

Her er feks en prestekrage jeg brukte i krukker på 17.mai. De har nå fått større plass i større krukke – og dermed en mulighet til å vare ut sommeren. Kanskje…

Ja, vi har vanningsanlegg – og det hjelper mye – men er likevel ikke optimalt. Det klarer liksom ikke å tilpasses hver enkelt plantes unike behov.

Her er en ettårig tobakksplante (?), en flerårig «gratis» bregne og et oppstammet syrintre jeg har hatt i snart 10 år – i krukke.

Men jeg kommer til å fortsette å ha planter altså – både hjemme, på hytta og i Kroatia. Jeg har bare som mål å gjøre det litt billigere….

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg