Roadtrip til Kroatia – Dag 1: Porsgrunn – Flensburg

Så da dro vi da – fra Porsgrunn i retning «sørøver». Mål: Supetar på Brac, Kroatia.

Klar for avreise onsdag morgen kl 0630.

Som nevnt i forrige blogg, har vi kjøpt en liten rød Minicooper, som vi har tenkt å la stå ved leiligheten vår i Supetar. Vi har en motorsykkel der fra før, men den har Mannen tenkt å kjøre hjem i høst. Det blir rett og slett litt færre bruksmuligheter med en motorsykkel enn med en bil. I hvert fall tror vi det – til det motsatte blir bevist.

Om bord i Superspeed

Så i dag kjørte vi hjemmefra, til Larvik og Colorline sin Superspeed. Ferja gikk litt før tida ca 0750) – sikkert fordi «boarding var completed» – og la ved kai i Hirtshals kl 1145.

Ferjeturen var helt smooth, og vi fikk den beste plasseringa i front, i frokosttestauranten. Den båten har vi kun reist med en gang før…

Vi var fornøyde med bordplasseringa på båten.

Vi hadde tenkt å kjøre motorveien gjennom Danmark i dag – og det gjorde vi. Vi hadde kun to stopp – og totalt kjørte vi 357 km.
På ett av stoppene fylte vi bensin, og da må jeg nevne at bensin opplevdes som en del dyrere enn hjemme – men en literpris tilsvarende ca 24,50 pr liter.

På det andre stoppet spiste vi lunsj, og her må jeg berømme de fine rasteplassene langs veien. Anbefales!

Vi spiste medbrakt lunsj på en rasteplass halvveis til Flensburg. Det var ikke så varmt i Danmark som hjemme, men her måtte Mannen kaste skjorta.

Vi kom fram til dagens mål, som var Flensburg, ca kl 16. Hotellet – Hotel am Fjord – som Mannen hadde bestilt, var helt greit, men ikke noe mer. Det fristet ikke å oppholde seg på rommet, for å si det sånn, men da var det greit at omgivelsene var så fine.

Også de fine «strandbarene» da gitt!

Flensburg er en gammel sjøfartsby i Slesvig-Holstein, som også har ligget under Danmark-Norge. Byen har røtter tilbake 1248, da den er nevnt i historien første gang.

Det er mye sjøfartshistorie her, og Mannen storkoste seg blant gamle klassiske båter av ymse slag, som lå samlet langs den historiske brygga.

Byen et ganske stor (ca 89.000 innbyggere), der vi fikk gått ei god runde i ettermiddag og i kveldinga. Det var mye å se på.

Byens handlegate var dekorert med sko!

I morgen går ferden videre etter frokost. Planen er å nå Wittenberg (fortsatt Tyskland), der Martin Luther hang opp de 95 tesene sine i 1517, en handling som var starten på reformasjonen i Europa.

Håper det strekket – som er litt lengre enn dagens – går like problemfritt som det vi kjørte i dag.