Så kom Kroatias president til Supetar – men det tok de fleste helt med ro.

Da Mannen og jeg spiste middag på «en av byens beder restauranter» tirsdag kveld, oppdaget vi at det var dekket på så fint inne i hovedhuset. Da fikk vi vite at det var presidenten med følge som skulle komme dagen etter. Presidenten? Det var vel litt spesielt – eller? 
 

På bystranda i dag. Den blåeste himmelen jeg vet

Det var liksom ingen tegn verken den kvelden eller neste dag, at det skulle skje noe spesielt i den lille byen, men jeg så et flagg som var byttet ut og et par mannfolk som sopa litt nedi havna. Så jeg måtte jeg spørre noen da, og da fikk jeg fortalt at presidenten helt riktig kom i dag – for å åpne den nye brannstasjonen som er bygget like bak der vi bor. Og siden Vinotoka er den restauranten med best omdømme i by`n, hadde borgermesteren foreslått at presidentlunsjen skulle holdes der.

Alt var like rolig i havna

Presidenten i Kroatia heter Zoran Milanovic, er født i 1966 og ble valgt til president i 2020. Presidenter velges her for en femårsperiode og kan maks velges for to. Før han ble president har han også vært statsminister i Kroatia fra 2011-2016, bla da Kroatia ble medlemmer i EU (2013). Han var leder for sosialdemokratene. 
Presidenten er bla sjef for hæren i landet, mens statsministeren er gitt mest formell makt. 
Mest sannsynlig er ingen av dem i Supetar hvert år….

President Milanovic måtte ordne seg litt på håret

Tilbake til dagen i dag. Jeg satt nede på min sedvanlige plass i havna og spiste lunsj, da jeg syns det kom en del flere dresskledde mennesker i det pleide og satte seg ned på baren Barbara. Jeg spurte kelneren der jeg satt om ikke det hadde seg sånn at presidenten skulle komme i dag, og han sa at jo, det det stemte jo det – men «han er jo som en av oss», så det er vel ikke noe spesielt. Sa han. Men da presidenten kom, kom kelneren bort til meg og pekte ut hvem av de dresskledde som var han. Så da måtte jeg jo ta noen bilder.

Det var flere livvakter rundt presidenten

Delegasjonen hadde god tid i havna før de kjørte opp til brannstasjonen i sorte biler. Der var de en liten stund før de kjørte ned på Vinotoka for å spise. Hele delegasjonen kom med ferja fra Split ut – og tok ferja tilbake på ettermiddagen. Litt artig, syns nå jeg. Det skjer jo ikke så mye her ute.

På vei til de sorte bilene. En annerledes gjeng i Supetar i dag.

Dagen i dag har vært fin – og jeg fikk heldigvis tatt en god tur oppi åsene her igjen. Formen har nemlig ikke vært helt på topp de siste dagene, så det har gått litt treigt, for å si det sånn. 
 

Deilig på tur

Dagen i dag var mest sannsynlig den siste med sol på et par dager, for nå er det meldt en del regn. Mannen dro hjemover i dag tidlig, men jeg blir noen få dager til. Greit å få akklimatisert seg litt og få fullført et par prosjekter;)

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg