Skilpadda i Supetar

Det er helt merkelig, syns jeg, at ei lita skilpadde kan grave seg ned i et blomsterbed på høsten og komme fram igjen på våren.

Det syns i hvert fall jeg – som ikke har greie på skilpadder.

Denne skilpadda – som en god del av dem jeg deler bilder med er blitt like opptatte av som meg – ble overlatt til seg selv, da eieren som bodde i etasjen under oss, reiste hjem til Finland like før pandemien i 2020. Han er blitt syk og har ikke kommet tilbake siden da. Skilpadda hadde han tatt meg seg i bilen fra Finland et par år tidligere.

Her har skilpadda nettopp kommet opp av jorda og til syne i går, 12.april.

Da han dro i desember 2020, satte han skilpadda ut i urtebeddet vi har laget foran inngangen, og der gravde skilpadda seg etterhvert ned. Viste det seg – for på våren var plutselig skilpadda der igjen.
Fra da av i 2021 har jeg pleid å mate den med salatblader, eplebiter og litt agurk når vi er her. Det har jeg lest skal være bra. Jeg har også fylt skåler med vann. Naboen i 2.gir den også litt mat, heldigvis, for jeg er jo ikke sååå mye her.,.

Da vi var her i oktober i fjor, la vi merke til at han plutselig ble borte. Hadde han gravd seg ned? Eller hadde naboene tatt han inn? Det visste vi ikke. Han var ikke å se i januar, da vi var her – og heller ikke da jeg kom 30.mars.
Men altså plutselig, 12.april, kom han fram fra jorda i blomsterbedet.

Utrolig, spør du meg. -6 måneder nedgravd uten mat og drikke?

I dette bedet bor skilpadda – og graver seg ned i vinterhalvåret.

Nå har han fått både salatblader, blitt dusja og fått vann, men foreløpig spiser han lite og holder seg ganske i ro.

Men han får altså godt stell;)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg