Terrassehagen må også klargjøres før ferien

Når man har gått til anskaffelse av diverse potter og planter, er det ikke bare å dra av gårde på ferie… 

Kreves litt vanning her, ja…

Men siden jeg er mer eller mindre «avhengig av» blomster og grønt rundt meg, er vanning og blomsterstell bare en utfordring man må løse.

Denne uka fikk vi forøvrig byttet ut den gamle fontena til fordel for en ny – og nesten lik, bare en «halv ball» og større flate på toppen.

Den gamle fontena hadde begynt å lekke for et par år siden. Mannen har prøvd å tette den, men uten suksess. Og siden jeg har vært så glad i den lille fontena, med den koselige »risling-av-vann-lyden» og det svake ledlyset på toppen som synes blant blomstene om kvelden, måtte jeg prøve å få tak i ny. Jeg ville gjerne hatt helt lik, men det fant jeg ikke.

Ny fontene

Så det ble denne – og den funket fint (se første bilde).

Dryppslange

Og siden vi skulle dra til Kroatia denne uka, måtte også vanningen på plass. Etter å ha prøvd ut både innleid vanning fra blomsterbutikken på Porselen (det funket bra, men den gang var jeg ikke så mye på farta som nå) og vannehjelp fra barna (funket ikke fullt så bra), gikk vi i fjor ttil anskaffelse av vanningsanlegg fra Gardena. Det krevde at vi monterte utevann på terrassen, og på krana har vi da montert en liten computer. Den setter i gang vanning x antall ganger i døgnet med fast intervall og lengde. Nå valgte vi ett minutt to ganger i døgnet.

Små dyser som gir vann

Det er ikke så pent å se på, men når vi bruker det, er vi jo ikke der;)

For nå er vi nemlig her en ukes tid – i leiligheten vår i Supetar. 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg