Vinter i sommerland

Karantenedag nr 5

Ivarsand i vintersol

Idag gikk turen til Ivarsand. Mannen hadde planer om å rense pontongene i båthavna i Leirvad. En annen hyttenabo hadde skåret dem opp fra isen, slik at alle nå lå oppå (vi har ikke sånne løftemekanismer i båthavna vår).  Jeg hadde ikke vært der ute siden tidlig i januar – og da var det ikke is. Men Mannen sa at mye av isen som lå på fjorden bare for noen dager siden, nå er drevet vekk.

Slik liggger pontongene oppå isen – og slik renses de.

 »Fin pensjonistsyssel«, sa svoger fra hjemmekontoret (ft leder i bryggelaget) i Asker.

Jeg gikk en bra tur på kyststien mens dette arbeidet pågikk. Kyststien passerer akkurat der trappa går opp til hytta vår. Akkurat der er det like langt til Valle som til Langesund. Om sommeren har vi en fast joggeløype på morran, og den går fra hytta i retning Prisgrunn, Elvikveien, Stangodden, Ivarsand og Leirvad – eller motsatt. Akkurat samme runde hver dag (6 km) – og oppleves som like idyllisk og fin hver gang. Men i dag var det jo litt kaldt…

Prisgrunnstranda

Før jeg dro utover på hytta (og vi kjørte selvsagt i hver vår bil) bakte jeg grove spelthorn fylt med ost, skinke og pesto. Jeg fant oppskriften på Trines matblogg. Men jeg manglet fersk gjær – og kan ikke nå bare fyke bort i butikken som ligger 50 meter unna. Derfor brukte jeg en åpnet pakke tørrgjær – som i tillegg nok var litt gammel… Det første til at horna ikke hevet seg tilstrekkelig – og da ble ikke resultatet så bra. Men smaken var likevel god – og særlig er jeg glad for at jeg tilføyde pesto. Jeg skal prøve disse en gang til – med fersk gjær.

«Spelthorn til helgelunsjen» fra Trines matblogg.

Ringte forøvrig kommunens Koronatelefon i dag, for å høre om de testet i helgene. Det gjorde de ikke. Det betyr at jeg får stå løpet ut alle 10 dagene i karantene. Men nå er jeg halvveis og kan starte nedtellingen til å treffe barnebarna. Var litt misunnelig på Mannen i dag – som skulle hente dem i barnehagen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg