Det skal bli jul

»Det skal bli jul» er tittelen på et julealbum som Didrik (Solli-Tangen) ga ut i fjor. Både albumet og tittelsangen er helt nydelig – syns jeg – og ble spilt mye på NRK i fjor (men ikke så mye i år). Jeg har tatt det albumet fram igjen i år – og liker spesielt godt tittelmelodien. Jeg liker julesanger. De gir meg ro i sjela.

Han er nøye med pyntinga, mormorungen

Tirsdagskvelden ble det pynting av både pepperkakehus og juletre hos oss. Det er blitt en tradisjon at mormorungen og bestefar pynter pepperkakehus sammen. Han våger seg ikke på å bake (selv om han gjorde det et år også) – men resultatet blir uansett bra.

Klare for pynting av pepperkakehus

Og det viktigste er jo alt godteriet – og alt som kan spises underveis. Tror det ble nonstop både til kveldsmat og frokost.

Mye fristende

Så fikk jeg gått meg en fin tur i går – og fant sola. Jeg tror det har vært en del sol ikke så langt unna her, de siste dagene, men tåka har fulgt ælva og fjorden – og dermed har det vært ganske tåkete hos oss.

Sol!

Men i går gikk jeg høyt nok til å se sola – for første gang på 10 dager (siden jeg kom hjem fra GC) tror jeg. Det gjorde godt.

Helt grei sti

Turen gikk opp til Solmyrås kapell – en tur på 8,5 km fra utgangsdøra (t/r).

Utenfor Solmyrås

Jeg var litt spent på føret, for jeg er blitt litt pinglete på glatta etter at jeg hadde noen fall på vei ned fra Årdalsåsen i fjor vinter (med brodder som forsvant). Men nå det gikk fint – og det var nydelig å kjenne sola.

Fornøyd

Uka ellers ble ganske tom og stille: Trygve Skaug-konserten ble først avlyst (utsatt), deretter «Julenatt» med Wenche Myhre, Emil og Jørn Hoel (utsatt et år nok en gang). 
I kveld  blir det riktignok middag på restaurant med ei venninne. Vi er enige om å opprettholde avtalen – selv om vinglasset til maten må utelates. Det er uansett hyggelig å treffes.

Ellers har jeg (i likhet med mange andre) begynt å lese smittetallene igjen. Hver dag sjekkes Spania, Kroatia og Norge. I går var det jo en smittetopp her, men tallet har ikke økt i dag, heldigvis. Kroatia har hatt en jevn nedgang de siste par ukene (fra veldig høyt), mens Spania stiger, dessverre (men ikke så rart).

Det skal bli jul

Avslutningsvis er jeg glad for å lese at mange uvaksinerte nå ser ut til å vaksinere seg. Leste i TA idag at bare i Porsgrunn var det 67 uvaksinerte som tok 1.stikk forrige uke. Det  velger jeg å se som et lys i tunnelen – som av og til kan virke litt mørk nå. Syns jeg.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg