Alt er lett for dem som kan det

Da får dere ha meg unnskyldt for å komme med mine små hverdagstrivialiteter  – i en tid der fokuset er helt andre steder.

Nytt tlf-etui, ny mobil og ny treningsklokke

Det startet med at treningsklokka mi datt i murgulvet og mistet noe av glasset. Da kunne den ikke brukes på samme måte som før – og i hvert fall ikke i vann. Forsikringsselskapet var villig til å dekke deler av kostnaden for den «gamle» (2 år) klokka – men det var en relativt høy egenandel, samt at de dekket kun det det ville koste å skaffe tilsvarende i dag. Ny kostet 2000 kr mindre enn for to år siden, samt at  egenandelen var på 2000 kr.

 

Bursdagskaka til Mannen laget uten egg, ble godkjent og vel så det;)

Uansett fikk jeg et lite tilskudd til ny klokke og kjøpte det. Jeg er jo tross alt blitt «avhengig» av treningsklokke. Jeg fant en «så god som ny» på Elkjøp til kr 5.300 inkl forsikring (uten egenandel ved skade). Men da jeg skulle lade den, passet ikke ladekabelen i noen kontakt jeg hadde liggende (og det er mange!). Så jeg måtte kjøpe ny – og nye 229 kr. 
Så skulle jeg kople den nye klokka til min (minst) 4 år gamle IPhone. Det gikk jo ikke! Telefonen min var for gammel! Hva? Måtte jeg bytte telefon også? 
 

På lørdagen var vi på tur på Moldhaugen, Vessia

Så da hadde jeg valget: Enten å satse på at den gamle klokka holdt en periode til og levere inn den nye på «50 dagers åpent kjøp» – eller kjøpe ny telefon også. Jeg var jo ikke helt fornøyd med den gamle, for den hadde bla veldig liten lagringskapasitet, så jeg har måttet slette mye for å få plass til det jeg har hatt bruk for.

Et spennende utstillingsvindu i Vestregate

Jeg funderte på det et par dager og kom fram til at jo, jeg fikk kjøpe ny telefon – for første gang i hele mitt liv. Jeg har hatt det privilegiet at arbeidsgiver har dekket min mobil helt siden mobilens første dager, så «slike» har jeg bare fått i handa ferdig til bruk.

Spennende med kanoner

Sønnen, som har greie på telefoner, geleidet meg til Telia, hvor jeg endte opp med både å kjøpe telefon, abbonement og forsikring (uten egenandel). Jeg var litt skeptisk til å gjøre dette mandag ettermiddag – og i løpet av 15 minutter, når jeg skulle til Kroatia tirsdag »via-via» – og med allerede nedlastede boardingkort og vaksinedokumenter. – For tenk om ikke alt ble med over? Og ingen hadde tid til å hjelpe meg i går kveld, og jeg innrømmer at jeg er helt grønn på sånne ting.

Helga ble tilbrakt på sommerhytta

Jeg bestemte meg likevel for å kjøpe telefonen, men la både ny telefon, nytt SIM-kort og ny treningsklokke bli værende igjen hjemme. Dette kunne jeg ikke fikse på en times tid i går kveld, så jeg ville vente til jeg fikk litt god tid hjemme om en ukes tid (Og guidence). Og det var ingen ting som tilsa at klokka ville kollapse sånn med en gang. 
 

En nydelig siste-helg-i-februar-kveld på Prisgrunn

Men det jeg hadde feilberegnet, var at da jeg kjøpte den nye telefonen, sa jeg samtidig opp det gamle abonnementet! Og det ble fikset på en dag = i dag. Det nye hadde jeg avtalt skulle overføres fredag 11.mars…

Når du er bare 3,5 mndr er det lov å ha hodet på bordet

Så her står jeg da, på Brac – med en mobil som det ikke kan ringes til eller fra eller sende SMS til eller fra i en drøy uke. Men den «gamle» treningsklokka ser ut til å funke fortsatt. Og heldigvis har vi Internett i leiligheten, så det kommer helt sikkert til å gå helt fint. Men litt irriterende er det, og det handler jo først og fremt om min egen inkompetanse når det kommer til mobiltelefoner og annet datautstyr.   

  • Men jeg er en god bruker…..
Ikke så mange på dekk på Jadro’n på denne første dagen i mars
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg