Da er våronna i gang

Jeg syns det har vært noen kalde og gufne dager i det siste, men humøret stiger når jeg kan ta på meg arbeidshansker og holde på med noe utendørs.

Derfor ble jeg så glad da jeg hørte «hageguruen» Finn Schjøll si at så fort tælen i bakken var borte, var det bare å starte gjødsling og klipping av planter. Før var det jo ikke sånn… Da husker jeg at rådet var å ikke klippe blomster og busker før langt utpå våren. Tidliggjødsling var også feil.

Forrige helg kunne jeg starte våronna på hytta

Et annet bra tips fikk jeg da jeg så på «Draumen om et småbruk» på NRK. Der brukte de skjellsand for å drenere og forbedre jorda. -Genialt, tenkte jeg – som har god tilgang til skjellsand OG har slitt med litt for kompakt jord i både i pottene på terrassen og i grønnsakshagen på hytta.

Det er nok av skjellsand på Ivarsand

På søndag tok jeg derfor med meg en bærepose med skjellsand hjem fra hytta, og i dag var det nogenlunde vær, så det fristet å jobbe litt ute.
Dessverre oppdaget jeg at to av de glaserte krukkene hadde sprukket i løpet vinteren, så da var det bare å krype til korset, finne fram kortet og dra til hagesenteret.

En nydelig blåglasert potte….

Jeg endte opp med med to potter i et holdbart materiale som muligens kalles «lettvektsement». Nå har jeg kjøpt meg ferdig på glaserte krukker, tror jeg – fordi risikoen er for stor for at de skal sprekke når vannet fryser om vinteren.

Her har jeg vært og handla to nye krukker, hønsegjødsel og lecakuler.

Og jeg har virkelig prøvd! Jeg har tom isolert med isopor langs hele kanten inni krukkene, men det hjelper altså ikke… Derfor må jeg bare innse at glaserte krukker – som jeg er så glad i – må byttes ut til fordel for noe mer holdbart. Men ikke plast! Og ikke isopor – enda…

Ikke pent når det blir sånn….

Men de skal få lov til å sprekke helt først …. De er jo så fine…

Denne kjøpte jeg i fjor. Kan være mitt siste glaserte krukkekjøp – trur eg….
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg