Det går ikke an å klage på været nå

Jeg er jo en sånn person som har lett for å klage på været – men jeg tenker at i disse dager, blir det for dumt.

Det snør på terrassehagen i dag

I likhet med alle andre jeg snakker med, syns jeg det er helt forferdelig det som skjer i Gaza. Det å lese om alle barna som blir drept i Israel-Palestina-krigen og se alle ødeleggelsene og smerten som skjer på bakgrunn av krigføringen, gjør virkelig vondt. Og hvorfor ber israelske myndigheter befolkningen i nord-Gaza om å dra sørover – når de blir bombet der også?

Jeg kan sitte inne – varmt og trygt.

Verden er så urettferdig – og vi som bor her oppe er så heldige. Det burde vi alle tenke mere på – når det klages over bagateller.

Ivarsand – for noen dager siden.

I helgen har vi vært så heldige å ha fått brukt en del tid med barnebarna. Joda, det skal innrømmes at det er litt slitsomt når 1-åringen på overnatting ikke har lyst til å sove noe særlig, men ett sånt døgn går fint – og gleden over å få være sammen med han overskygger det meste.

Her er de – alle tre – søndag formiddag.

I går var det fotballcup for den eldste mormorungen, og da måtte vi jo ut å se. Han er veldig ivrig på fotballbanen for tida, så det er veldig gøy å se på.

En ivrig 7-åring på banen.
Og en ivrig lillesøster som heia på broren – og brukte sjørøverkikkert for å se bedre;)

For å avslutte med mer av de trivielle tingene vi heldige kan sysle med, har jeg lyst til å tipse om to oppskrifter. Begge ble testa (igjen) i går:

1. Hveteboller på «Matprat». Jeg har bakt utrolig mange boller i mitt liv, og de første årene brukte jeg bolleoppskriften etter mamma. Der var det både lite smør (og smelta) og lite sukker. Kanskje fra den tida man måtte spare litt på alt? Jeg vet ikke. Men i hvert fall har jeg funnet en bolleoppskrift på Matprat som er blitt en ny favoritt.
Det som gjør de bollene så gode, tror jeg, er smøret: 150 gram i terninger i melet – og lang eltetid. Bør prøves! Er supermyke og fantastisk gode!

Veldig gode boller!

2. Trines «Gratinert kylling med paprika, spinat og parmesan». Den laget jeg i Supetar for en ukes tid siden – og på nytt igjen nå. Den retten blir bare nydelig – og er enkel og rask og passer perfekt for oss som ikke kan skryte på oss gourmet-kokk-egenskaper. Prøv!

Så ønsker jeg alle en ny, god uke på vår fredlige plett på jorda.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg