Høyt henger de ikke, men sure er de!

Har du noen gang blitt fristet til å smake på en oliven som ser helt moden ut og henger på treet? Jeg er ganske glad i oliven, så jeg måtte jo prøve.

De ser jo gode ut, ikke sant?

Vel,fersk oliven smaker ikke godt! Den er fryktelig bitter og smaker rett og slett ufyselig vondt – og den smaken har du på tunga lenge etter at du har spytta ut.

Jeg har selvsagt googla «bearbeiding av oliven» og funnet ut at olivenfrukten ER bitter, og må gjennom en ganske lang prosess – som bla innebærer gjæring – før de kan spises.

Men nå begynner altså olivene å modne her og er om noen uker klare til å plukkes.

Men det er også andre spennende frukter som modner her for tida – og kiwi er en av dem. Jeg ønsker meg virkelig et kiwitre – men så blir de store da…. Trærne/greinene klatrer og brukes ofte over carporter i Kroatia – og blir et heldekkende tak. Jeg får se….

Også er det druene, da! Her på bildet er de også brukt som tak over en carport. Genialt, spør du meg.

Egentlig har jeg også alltid ønsket meg en sånn inngangsportal – med druer. Men litt vanskelig å få til – hjemme…

Også må jeg ta med disse «figsa» – eller fiken. De trodde jeg i hvert fall at jeg ikke likte – etter å ha smakt dem som noe «søtt kliss» til jul.

Men de er kjempegode og vokser over alt! Jeg tror vel at de opprinnelig er hagevekster, men det går an å finne trær langt vekk fra hager. Trærne blir store, men som regel har de lave greiner også og dermed lette å plukke.

Her har jeg delt en fiken i to. Hele kan spises!

Helt til slutt må jeg ta med granateplene. De er også modne nå – og jeg har plukket ett – men de må jeg innrømme at jeg aldri har brukt. Men jeg vet de kan brukes i salater og sånn, så jeg har en plan;)

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg