Proppfull av inntrykk

Vi har foreløpig bestilt to turer med guider for å se litt mere av øya. Den første turen var vi på i går, og den gikk til Stone town, Prison Island og en krydderfarm (Zanzibar kalles også «krydderøya»). Det skal være de tre «must see»-stedene på øya.

Turoperatøren og turen fant jeg på Tripadvisor før vi dro, og vi var litt spente da vi skulle plukkes opp i resepsjonen kl 0830. Det jeg gruet meg litt til , var å kjøre samme veien fra øst til vest som da vi kom fra flyplassen. Stone town ligger nemlig like ved Zanzibar by og dermed flyplassen.

Guiden vår var særs fornøyd med å få tatt et bilde akkurat da skilpadda åpnet munnen for å ta «maten» jeg ga den.

Men kjøreturen gikk helt fint – og det er bare helt overveldende med inntrykk langs veien. Der kan se ut som om annenhver innbygger har sin egen «butikk». Der selger de alt fra frukt og grønt til brukte bildeler, klær og kjøkkenutstyr.
Jeg tok noen bilder gjennom bilruta og legger ved et par her:

Det er også helt utrolig hvordan de transporter folk og varer. Se bare denne pickup-lastebilen her, som de har fylt opp med folk på benker på lasteplanet – og har fullastet av ting og tang på taket! Det er visst egentlig ikke lov, så sjåføren vår, men likevel ganske vanlig (og vi møtte mange!)

Første stopp på turen var Jambo krydderfarm. «Jambo» betyr «hei» eller «Hvordan har du det?)

Ikke akkurat noe fancy skilt – men det stod i stil til resten;)

På krydderfarmen ventet guiden vår som skulle være med oss hele dagen. Han, Ismael, var kjempehyggelig han også – god i engelsk og full av kunnskap.

Ananas, kardemomme (tror jeg) og vanilje

Vi ble vist rundt til de ulike kryddervekstene som vokste innimellom og overalt – og de hadde ALT unntatt safran, kunne de fortelle. De hadde også ulike frukttyper som mango, papaya og stjernefrukt – som vokste på store trær.

Fine?

Så hadde de moro av å lage forskjellige dekorasjoner til oss – av palmeblader og blomster.

Før vi dro derfra fikk vi lunsj – servert inne i ei «jordhytte», der hønene sprang løse. Men maten var god, den!

Eier du en liten båt med motor kan du tjene bra med penger på å frakte turister ut til Prison Island

Neste stopp – ca 30 min kjøretur – var Prison Island. I motsetning til hva navnet tilsier har øya aldri hatt noen fanger, men de brukte øya som ligger kun en 20 min båttur ut fra Stone Town som et slags «sykehus» for folk de mistenkte eller visste hadde feks gulfeber eller malaria. Når de ble erklært friske, fikk de reise inn til fastlandet igjen.

Prison Island i sikte (ikke akkurat i luksusbåt).

Det var en britisk minister på Zanzibar som planla å bruke øya til «opprørske slaver», men det ble det altså aldri noe av. Vi fikk se «fangehullene» som var planlagt til det formålet.

Her er det som skulle være fengsel, men som ble sykehus.

Nå huser øya en skilpaddefarm, der den eldste skilpadda er 196 år! Vi kunne gå blant skilpaddene og mate dem med noe grønt vi fikk utdelt. Det som også var litt spesielt var å se et skilpaddeegg og huset der de minste skilpaddene bodde til de ble fem år! Først da fikk de komme ut til de andre -som kunne veie flere hundre kilo…

Skilpaddeegg! Omtrent på størrelse av en tennisball.

Ismael, guiden vår, mente vi måtte ta en selfie.

Ismael. En ung mann i 20-årene, tipper jeg. Faren har to koner – 7 barn med hver!

Etter et bad i det nydelige vannet, skulle vi inn til fastlandet igjen. Det var rimelig mye kaos når alle båtene skulle prøve å komme seg inn til land for å hente turistene. Men det gikk på et vis!

Stone town, som er gamlebyen i Zanzibar, har mange minner fra den gang byen var et viktig handelssenter for øst-Afrika. Det har dessverre også vært slavehandel der.

Guiden kunne forøvrig fortelle at nettopp fordi David Livingstone var en viktig pådriver på 1800-tallet for å få slutt på slaveriet, et det blitt bygget en katolsk kirke der slavemarkedet lå. I gamlebyen Stone Town er det nemlig kun 2000 fastboende, 50 (!) moskeer og kun to kirker. Den ene ligger altså strategisk plassert her (men vi gikk ikke bort for å se, for nå var vi blitt rimelig slitne på slutten av en lang dag).

Freddy Mercuri er født i Stone Town

‎På slutten av turen tok guiden oss opp på taket av Swahili house.

Der var det en fin restaurant med utsikt over hele byen. Der var det godt å slappe av med en kald øl – for da følte vi oss både støvete og gjennomsvette etter en lang dag «vassende rundt» i 30 grader+.

Hva må jeg avslutningsvis si etter denne lange bloggen? Jo, det er at det var litt leit å se alt forfallet og mangel på tegn til restaurering både i Stone Town og på Prison Island – på tross av at begge deler har fått plass på UNESCOs verdensarvliste og dermed midler til å bevare det som det var. Så her har nok pengene gått i feil lomme.,,,