Våt – våtere – våtest

Det har kommet mye regn på Bamblekysten i juli i år. Ikke det at jeg kan skryte på meg å ha vært her ute hver dag, men ganske mange av dagene – og noen vi kjenner sa faktisk at det kun hadde vært 4 dager i juli hvor det ikke var kommet regn!

Her ror Mannen hjem  etter et kveldsbesøk på Prisgrunn (jeg gikk;)

Særlig mandag formiddag kom det mye regn på kort tid. Det er sånn nå at bakken er metta, slik at når regnet kommer, legger det seg oppå bakken.

Men det holder seg grønt, da!

Langs veien vi går ned fra parkeringsplassen var det reine vårflommen.

Nede på Ivarsand var det samlet seg en liten innsjø innerst ved fjellet midt på stranda. Akkurat det stedet er litt artig, for da det var pandemi, var det mange som dro ut hit for å sove i hengekøyer eller telt. Og da slo de seg til akkurat her – mellom disse trærne!

Akkurat her pleide de å slå leir!

Jeg husker jeg tenkte flere en en gang, at «jeg håper ikke det begynner å regne», for da blir de liggende i en innsjø.

Her samler det seg nemlig alltid mye vann, fordi de er et bekkeleie som kommer ned lia like ved siden av.

Pappas gamle demning støpt med skjellsand og lite cement, står fortsatt;) Men nå rant det over.

Pappa’n min, da han bygde vår første hytte akkurat her (før den ble revet for å gi plass til «allmennheten» og vi fikk bygge på erstatningstomt i nærheten), laget en slags «demning» litt oppi den lia for å stoppe at vannet rant ned til oss.

Men ved mye vann og regn, som på mandag, flommer det over.

Kyststien – her ved Leirvad.

Det var bare å hoppe fra stein til stein på deler av kyststien denne uka.

Regnvannet gravde dype groper i sanda på vei mot saltvannet.

Vi fikk også med oss «supermånen» 1.august. Den var jo vakker, da!

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg