Norsk sommer i oktober – på Brac

Jeg var litt spent på hvordan været kom til å være på Brac siste del av oktober. Men så langt har det vært mye bedre enn jeg torde håpe på. Det har så vidt vært ei lita regnskur og kveldene har vært litt kalde, men midt på dagen har temperaturen stort sett kommet over 20 grader hver dag.

Her kommer Mannen svømmende

Det som også er litt overraskende er at badevannet holder seg. Da vi var på bystranda og badet i dag, målte jeg temperaturen igjen – og det var i overkant av 20 grader fortsatt. 
 

Lunsj på Konoba Lukin

Oppi åsene er olivenhøstinga i full gang. Det er stor forskjell på olivenene, har jeg lagt merke til: Noen er store og blå, noen er store og grønne – og noen likner mer på blåbær. Jeg prøvde å smake på en her forleden dag, men det skulle jeg ikke gjort, for den smakte helt grusomt. Den bitre smaken satt i munnen over lang tid.

I kveld kan jeg skryte på meg hjemmelaget middag. Jeg har lenge hatt lyst til å lage risotto – og det gjorde jeg i dag. Jeg fant en oppskrift på Tine og prøvde å finne ingrediensene som jeg trengte – og jeg fant nesten alt. Oppskriften tilsa både hvitløk og løk, hvitvin og kyllingbuljong, stekt sopp og revet parmesan. I tillegg brukte jeg grønne erter (fant ikke persille eller asparges, som også var alternativer). Så stekte jeg kyllingfileter. Det ble gørrgodt – om jeg skal si det selv.
 

I morgen har vi planer om å ta motorsykkelen en tur sørover i retning Dubrovnik. Det har vi snakket om lenge, men det har sittet langt inne å dra fra øya her når det har vært så varmt.  Men nå kan det passe å ta en tur, og det er mye vi har lyst til å se. Planen er å kjøre til den lille havnebyen Sumartin og ta ferje derfra over til Makarska. Da korter vi ned veien ganske mye enn hvis vi hadde tatt ferja over til Split og kjørt derfra.

Det grønneste havet og den blåeste himmelen

Så da får vi se hvor vi ender.

Nydelig himmel

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg