Biokovo skywalk – en skikkelig kul turistattraksjon ved Makarska

Jeg abonnerer på et kroatisk nyhetsbrev på engelsk som heter Croatia News. Det kommer ut ca en gang i uka, og der leser jeg om mye «rart» som foregår i Kroatia  – og lærer mye om mangt om det landet jeg er blitt så glad i (og kan være tips til andre som er interessert).

Biokovo Skywalk – litt disig i går

I Croatia News hadde jeg lest om Biokovo Skywalk, som er et utsiktspunkt og en ny turistattraksjon høyt oppe i fjellene i «De dinariske alper», ikke så langt fra Makarska.
I går tok vi turen dit.

Informasjon og bilder jeg fant på nettet

Vår reise startet i Supetar – med motorsykkel tvers over øya (ca 4 mil) i retning sørøst.

Info-tavle i Sumartin

Der ligger det en liten by som heter Sumartin, og fra Sumartin går det en liten Jadrolinija bilferge tre ganger om dagen (nå), som tar deg over til Makarska by. Fergeturen tar ca 45 minutter, og vi tok 11-ferja.

Mannen kjører om bord i ferja

Vel over i Makarska etter en deilig båttur på blankt hav, tok vi fram gps`n og staket ut kursen oppover i fjellene – 23 km beregnet til 47 minutter fra der vi stod på fergeleiet. Det gikk raskt bratt oppover – og temmelig smale veier etter hvert.

Det var smalt og bratt, ja..

Etter ei mil kom vi til inngangen til nasjonalparkområdet som er finanisiert delvis ved hjelp av EU-midler og laget for å bevare naturområdene rundt Biokovo-fjellkjeden, som er den nest største fjellkjeden i Kroatia. Området ble nasjonalpark i 1981.
I det 193 kv.km store området befinner det seg (i følge ei brosjyre vi fikk) bla 1500 forskjellige plantearter, 7 utrydningstruede amfibietyper, 21 reptiltyper, 100 forskjellige fugleslag, 13 sjeldne flaggermustyper.  Du kan gå «educational trails» med mange infotavler underveis og stoppe ved mange ulike utsiktspunkt.

Parken starter med en bomvei – og det var inngangspenger for å kjøre (eller sykle?) videre: 60 kuna pr person (80 Nkr). Vi ble fortalt at det var 15 km derfra og opp til Biokovo Skywalk.

Etter hvert som vi kjørte oppover var vi glade for å kjøre motorsykkel og ikke bil – for det var virkelig trangt og smalt enkelte partier (og ikke for pyser…). Men det mest imponerende var alle som syklet! Riktignok hadde de el-sykler, men likevel. Vi så også noen som løp… Folk er spreke, altså!

1200 meter rett oppover!

Til slutt kom vi opp til Skywalk`en – en skikkelig attraksjon på 1228 moh! De har altså bygget en halvmåneformet/halvsirkel rett ut «i lufta» med glassgulv og glassvegger! Det var helt absurd å gå på – og se rett ned 1000 meter. De har også satt opp informasjonstavler der som bla viste den geologiske sammensetningen av selve fjellkjeden. (Og Biokovo Skywalk har sin egen Facebook-side det kan være artig å sjekke ut!) Det var også regler for hvor lenge og hvor mange som kunne oppholde seg ute på «glassbrua» samtidig.

En skisse av fjellets sammensetning

Dessverre var det litt disig i går, samt at det var noen skyer som kretset rundt oppi høyden, så vi så ikke all  verdens – men nok til å oppleve det hele som ganske spektakulært.

Spektakulært!

Vi valgte å ikke kjøre videre oppover, for veien gikk videre i enda 6 km – til de dinariske alpers høyeste fjell: Sveti Jure på 1762 meter.

Snaufjellet!
Og her tok jeg bilde av (og ringet inn) skywalk`en sett undenifra.

I stedet kjørte vi ned igjen til Makarska, fikk på oss shorts og spiste en god lunsj.

Makarska by med de dinariske alper i bakgrunnen.

Det var blitt nok en varm dag – med 25 grader i skyggen. Deretter kjørte vi nordover igjen i retning Split – på en nydelig vei langs havet, totalt ca 5 mil.  Fra Split ble det ferja tilbake til Supetar og Brac, middag i leiligheten og en rolig skrive-blogg-kveld på terrassen.
– Og vi var begge enige om at det hadde vært en fin tur som lett anbefales andre å ta – og da helst utenfor den mest hektiske sesongen, hvis mulig.

To fornøyde på 1228 meter.