Fem dager med høyt engasjement – sol, bad og god mat

I Supetar har jeg hatt besøk av tre gode venner i 4-5 dager. Det passet helt perfekt å få besøk nå – to dager etter at valgresultatet skulle vært klart. Da hadde jeg noen å diskutere med – for alle tre er minst like samfunnsengasjerte som meg.

Og jammen kom ikke Erna og Finnes-saken også! Vi har derfor virkelig hatt mye å snakke om og spekulere utfallet av. Egentlig burde vel noen kontakte oss for å be om våre kloke råd – både når det gjelder hvem som burde styre kommunene våre Skien og Porsgrunn – og om Erna burde gi seg. Der har vi mange synspunkt;)

Her stoppet vi for å bade da vi var på sykkeltur

To av de som var her har ikke vært på Brac før. Da syns jo jeg det er ekstra moro å vise rundt og fortelle. Mellomsøstera mi pleier å si at jeg må være den største ambassadøren for Brac, og det tror jeg hun har rett i.

Hun her har lånt leiligheten vår to år på rad, så hun er godt kjent – og like glad i å trene og å være på tur som meg.

Men det er jo litt skummelt også, at mine positive omtaler av Supetar, Brac – og hele Kroatia for den del, har ført til at nye folk har funnet veien hit. Men til nå har det gått bra, for jeg har bare snakket med godt fornøyde folk.

Det ble noen fine, varme kvelder på terrassen

Gjengen min denne gang bestemte seg for å leie sykler i to dager. Vi syklet først i retning vest mot Sutivan, og så i retning øst, til Splitska og Postira – ca 10 km hver vei.

Her har vi syklet til Postira i 28 varmegrader. Da smaker det med kaldt å drikke.

Selv om man i begge retninger må sykle litt på bilvei, er det kjempefint å sykle langs havet enten det er på bilvei eller skogssti. Nå er det dessuten mindre biltrafikk, så det gikk helt fint.


Det er også helt nydelig å bare stoppe syklene for å ta et bad. Her går det nemlig an å bade overalt, da ingen områder ser ut til ha blitt privatisert.

Bading i 27 grader ved Sutivan

Vi har hatt nydelige, lange lunsjer hver dag og middager hver kveld. En liten begivenhet (i hvert fall for meg) var det å spise middag på den nyslåtte Michelen-restauranten «Konoba Kala» i havna. Der spiste vi en nydelig 5-retters «taste-meny» med vinpakke. Det var virkelig en opplevelse – og veldig annerledes enn de andre restaurantene i byen.

Men jeg må nevne at vi faktisk har fått en Michelen-restaurant til, og det er restaurant Otok på hotell Osam i havna. Det er ikke verst å ha hele to Michelen-restauranter i lille Supetar.

I fullt driv til sykkelutleien i Supetar

I dag har gjestene mine reist hjem, og da er det jo alltid litt tomt og stille når noen har dradd og jeg er igjen.

Her er de på vei hjem tirsdag morgen

Men nå skal jeg kose meg i sol og varme (og litt regn, tror jeg) i noen dager til før jeg reiser hjem på søndag.

Det skal nok bli fint det.

2 kommentarer
    1. Så hyggelig å lese bloggen din. Vi var 3 uker i Rogoznica i sommer. Kroatia er herlig.
      PS Skikkelig bra damer du hadde på besøk da.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg