Noen julejobber blir snart en saga blott

Jeg tipper at sølvpuss til jul kommer til å gå av moten – i den grad særlig mange driver med det i det hele tatt.

«Tolv av hvert» skulle vi jo ha

Jeg tenkte på det i dag, da jeg bestemte meg for å ta ut alt jeg hadde av sølvtøy for å se hva det var – og pusse det som skulle brukes på julaften.
Og siden vi begge har hatt foreldre som nå er borte, er det blitt påfyll i skapet – i tillegg til det vi selv fikk da vi giftet oss – og det jeg samlet på.

Det er helt utrolig å tenke på at man samlet både  på sølvbestikk og annet unyttig – sett i dagens lys.

Teskjeer i sølv hører med – men de hendte de mer en en gang at havna i søpla med noen kakerester;)

Jeg har nevnt det for ungene, at vi har jo en del sølvtøy!? «Hva skal vi med det?», sier de… Og det spørsmålet skjønner jeg jo godt.

Her er tre «greier» fra hhv 1922, 1957 og 1982.

Men noe har litt affektverdi, da – som en stor skje fra 1922 jeg fant i skapet i dag. De var jo så flinke til å gravere inn datoer og slikt før. Det gjelder også en kakespade fra 1957, som var da foreldrene mine gifta seg.

«En fra hver bøgd» har vi selvsagt også – inkludert en teskje som Mannen har fått i premie i hopprenn på 60-70-tallet

Men vil våre unger og barnebarn synes det er noe stas å samle på? Jeg tviler… Sølv er jo heller ikke noe særlig verdt – ser jeg når jeg går forbi gullsmeden borti gata som selger sølvbestikk til 70% avslag eller noe sånt.

Her er hopp-premien

Ja, ja, nå er det meste pussa i hvert fall…

Speilblank holke utenfor huset vårt i formiddag!
3 kommentarer
    1. Sølvtøy, ja. Der minna du meg på noe. Det bestikket jeg har i sølv må pusses. Bruker det ganske ofte, jeg. Men bare når jeg har gjester. Oppbevares i plastposer, så holder seg ganske bra, men nå er det lenge siden det vart pussa☺️

      1. Jeg har det i plastposer, jeg også, men det gulner likevel… Egentlig en helt tullete jobb når man bruker det kanskje en gang hvert annet år. Lykke til!

    2. Ja det er en saga blott hos meg… Jeg pusset sølvtøy til hver jul da jeg vaks opp 😀 Men selv har jeg “bare” stål-bestikk. Sølvet jeg har – er arvet – og ligger bortgjemt rett og slett 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg