Øysang – Risør – Stangholmen fyr

I dag var vi på båttur til Risør – som passasjerer. Det er alltid litt spennende å dra fra Bamblekysten og sørover – så vi brukte et par dager på å sjekke »vær og vind» for å være sikre på at det ble en grei båttur. Fra sånn omtrent Jomfruland må vi nemlig over et åpent havstykke før vi kan runde innover mot Risør. Da er det greit at det ikke blåser stiv kuling.  Totalt tar båtturen ca 50 min i 20-22 knops fart.

Stangholmen fyr

Mellomsøster har bygget seg hytte i Øysang, og dette var første tur ned for å sjekke resultatet. Det var bra! Veldig gøy med ny hytte.

Visningshytta på Øysang

Etter å ha nytt utsikten og et lite glass på den fine takterrassen dro vi alle mann – fire søsken, fire partnere, ei niese og to bikkjer -videre til Risør by for å se litt i i butikker og for å ta turen ut til Stangholmen fyr for å spise sein lunsj. Jeg hadde ikke vært i Risør på et par år, så det var stas.

Svoger og Billy i Hødnebøkilen

På Stangholmen fikk vi bord ute på fyret – og spiste nydelig mat. Boulllebaissen på fyret er viden kjent, så den bestilte jeg. Nydelig!

Nydelig på Stangholmen

Da vi var ferdige å spise kunne vi høre «Trang fødsel» øve til kveldens konsert der ute. Det strømmet på med folk – og der ute må jo alle komme sjøveien – så det var på tide å vende nesa hjemover,

Sjøfly på brygga er ganske vanlig…

Nå begynner ferien forøvrig å dra seg mot slutten. Juli går vel egentlig like fort hvert eneste år – og det er lite å gjøre ved. Men heldig er jeg da – som har ferie resten av livet, hvis jeg vil;)

To fininger som jeg tror har hatt en fin ferie på Bamblekysten
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg