Tid for hjemreise fra Supetar

Det er alltid vemodig å reise hjem – uansett hvor mange ganger eller hvor lenge jeg har vært på favorittøya mi, Brac. Og særlig er det vemodig på høsten, når jeg vet det er ganske så lenge til neste gang.

Bouganvilla`n jeg kjøpte i august blir bare finere og finere for hver dag.

Det er litt vanskelig å «rigge» blomster og planter for en høst og vinter man ikke vet hvordan vil bli. Men vi fylte i hvert fall opp i tønna med vann, satte dyser i de pottene vi tenkte ville trenge noen – og så er det bare å håpe det beste.

Dette er jo en enkel spansk margueritt, men den er også blitt så fin nå – i runde 3 siden jeg kjøpte den i mars-april.

Og siden værmeldinga ikke melder om en dråpe regn med det første, kan det være lurt med litt vanntilførsel, selv om høsten og vinteren vanligvis fører med seg en del regn.

Dette er langtidsvarselet for Supetar de nærmeste ti dagene….

Vi fikk forresten fraktet hjem både og en ny, stor terracottapotte som vi skal ha foran inngangen av «huset vårt». Det er ikke så mange (les: kun meg) som er opptatt av planter og det å pynte opp litt der, og siden jeg syns sånt er bare moro, gjør jeg det med glede. Men det var litt styr å få det hjem, da – på sykkel (se bildet)! Men det gikk bra!

Og neste gang jeg kommer, skal jeg plante. Kanskje et appelsintre til?

Det var noen kilo bakpå sykkelen, men det gikk altså bra!

Fredagen ble en nydelig dag hvor vi tilbrakte et par timer på stranda. Det var knallvarmt 24-25 grader – og fortsatt 22 grader i vannet. Helt herlig!

Koser seg!

I skrivende stund sitter jeg på flyet på vei oppover i Europa på vei mot Oslo. Vi hadde god tid i leiligheten til frokost og kaffe på terrassen, før vi tok 1030-ferja over til Split. Planter ble vannet og rigget, og utemøblene båret inn. Til og med søppeldunken vår tok vi inn i boden denne gang.

Så ble det flybuss ut til flyplassen og 1415-flyet direkte hjemover. Jeg rakk til og med en gåtur ned til det jeg kaller «flyplasstranda» i Split. Den er verdt et besøk – og der var det fullt liv i dag – i «cable-wakeboard-parken» på stranda og mange folk som bada.

Strandpromenaden i Supetar fredag morgen

Og hjemme venter barn og barnebarn – og når jeg tenker på dem, gleder jeg meg veldig til å komme hjem også.

 

Gatebilde i Supetar

Dessuten er det jo heller ikke lenge til neste tur:) Og den går til et helt nytt reisemål;)

1 kommentar
    1. Da har jeg lært litt geografi i dag og skjønt at Brač er en øy i Adriaterhavet som tilhører Kroatia! Så deilig med et opphold i varmen slik at vinteren i Norge blir litt kortere 😊 Jeg er for tiden litt lenger vest i Middelhavet i Spania og nyter to uker til i solen 🫠

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg