Kort oppsummert: Vi dro hjem fra Brac på onsdag og skulle fly fra Split via Krakow til Torp – og lande hjemme onsdag kveld kl 2050 (21.juni).
Flyet ut fra Split ble forsinka, vi rakk ikke flyet vårt videre – og måtte derfor overnatte i Krakow.
Kiwi.com, der vi hadde booket billettene tilbød både å ordne ny flight til Torp torsdag morgen (22.) og gi oss noe kompensasjon for hotell.
So far so good.
Men så begynte rotet.
Først fikk vi beskjed fra Kiwi om endret avgang fra Krakow fra torsdag morgen kl 0820 til torsdag kveld kl 2015. Vi fikk plutselig en hel dag i Krakow – og det ble en fin dag – men avtaler hjemme måtte dessverre endres.
Da vi kom til flyplassen i går kveld for å sjekke inn på flighten til Torp kl 2015, begynte jeg å ane uråd da flighten ikke stod på tavla! Vi stilte oss i Ryanair-køen, og ble enda mere bekymra da dama i skranken sa at det ikke var noen flight nå. Hun sa derimot at vi skulle vært med flighten til Torp som hadde gått på morningen og var noterte for «no-show».
Men vi hadde jo fått boardingkort fra Kiwi, der vi var sjekket inn på dette kveldsflyet?! Men det hjalp jo lite når det ikke gikk noe fly! Hun rådet oss til å gå til Ryanair sin helpdesk.
Vi fikk egentlig god hjelp der, og han var like uforstående som oss til hvordan det gikk an å få boardingkort til et fly som ikke var ment til å gå i det hele tatt. Fra Kiwi.
Enden på dette var at vi ikke så noe annet valg enn å booke og betale for nye billetter til neste fly selv – som var fredag 23. kl 0830.
Jeg prøvde å kontakte Kiwi igjen, pr melding i app`n og forklarte hva som hadde skjedd og hvordan i all verden det var mulig å gi oss helt feil opplysninger. De hadde altså «kansellert et fly som gikk» og gitt oss nye boardingkort til et fly som ikke gikk.
Den dialogen pågikk fram og tilbake resten av kvelden i går, men de nektet altså for å ha gjort noe galt og påsto lenge at flyet går kveld gikk – og at vi bare hadde hatt en «minor» forsinkelse og dermed ikke hadde rett på noen kompensasjon. Det var mange saksbehandlere inne i bildet, for Kiwi er et verdensomspennende firma med kontorer over hele verden – unntatt i Norge.
Men i dag tidlig lå det endelig et svar fra enda en ny saksbehandler som bekreftet at de måtte ha gjort en feil og beklaget ulempene de hadde medført for oss.
I tillegg hadde sendt oss ny reiseplan – og nye boardingkort – til flighten vi selv hadde booket og betalt billetter til! Er det mulig? Jeg hadde jo i tillegg sagt fra at vi hadde måttet booke både hotell og flybilletter selv for å være sikre på å komme oss hjem igjen i det hele tatt.
I dag tidlig dro vi derfor spente bort til flyplassen 2,5 timer før flyavgangen og sjekket spente inn. Alt så greit ut en stund – men så ble det forsinkelser i dag også. Men bare et par timer.
Og da vi kom til Torp og skulle ta toget hjemover, var også toget forsinka nesten en time. Det måtte stoppe i Larvik, og alle passasjerene måtte over på toget som kom timen etterpå.
Men i 15-tida var vi helt hjemme og alt vel – selv om jeg ikke kommer til å gi meg mht Kiwi og deres feilinformasjon og konsekvensene det fikk for oss. – Og aldri mer Kiwi.com!
Men nå er det hytte, familie og barnebarn som gjelder i noen uker – før vi må reise av gårde igjen for å hente den lille Minicooperen i Salzburg.
Akkurat nå er det ikke det jeg gleder meg mest til, må jeg innrømme.