Bra badevann og fortsatt en del folk

Jeg var litt spent før jeg dro ned hit til Brac i går. Jeg har aldri vært her så seint i oktober før (ikke seinere enn høstferien), og når jeg har fulgt med på værmeldingen, har jeg sett at det har vært en del lave temperaturer (under 20 grader) og flere dager med regn. Det betyr også at de restaurantene som ikke helt har bestemt seg for når de skal stenge, finner en mulighet til å gjøre det.

Bystranda i dag

Men jeg er altså veldig positivt overraska. Ikke bare er det flere turister her enn jeg hadde forestilt meg, men badevannet holder 21 grader. Jeg har nemlig moro av å måle temperaturen, og sørger alltid for å ha med meg et badetermometer der jeg er (har gjerne med hjemmefra).

Så med 21 grader i vannet i dag ble det to bad og to svømmeturer. Deilig!

Koser seg

Når det gjelder restaurantene i havna, har riktignok en del av dem stengt, men jeg telte  seks innen veldig kort rekkevidde, som er åpne. Og det er nok i massevis. De fleste av disse har dessuten bord innendørs og kommer til å ha åpent hele året (eller nesten). Det er viktig, for det bidrar til »levende liv» og var som sagt før mye av grunnen til at vi kjøpte leilighet akkurat her.
 

Det ligger noen store båter i havna nå

Jeg valgte pizza (seafood – veldig god) til lunsj i dag, og det er noe jeg sjeldent gjør. Jeg syns det blir veldig mye mat. Men den pizzaen gjør i alle fall at det ikke blir noe middag på meg i kveld.

Seafood-pizza på Riva (og en stor katamaran på vei inn;)

I dag tidlig var det bare 13 grader da jeg stod opp, men det var lovet 20+ i løpet av dagen – og det ble det. Og blikk stille! Men da jeg gikk turen min i formiddag, tok jeg på jakke for sikkerhets skyld. Men jakka kom fort av. Jeg valgte «Runde 2A» som er på 8,5 km. Nydelig!

Vakkert oppi åsene her. Jadro`n er på vei mot Split.

Nå begynner sitrus-fruktene å få fin farge, og olivenene nærmer seg høsting. Da blir det gjerne fullt liv oppi åsene her. Mange av dem som da ikke lenger jobber i serveringsbransjen, jobber med innhøsting. Kjekt – for det er altså ikke all verdens med jobbmuligheter her. Derfor er det også et faktum at svært mange ungdom velger å flytte ut fra Kroatia. Som jeg har skrevet før, opplever Kroatia en stor andel fraflytting og dermed en markant nedgang i befolkningstallet. Det er veldig synd, men på en måte forståelig.

Appelsin og oliven

I kveld sitter jeg på terrassen med teppe rundt livet og varme tøfler på beina – akkurat som jeg gjør på en god sommerkveld hjemme på Ivarsand Det  har sin sjarm, det også – selv om jeg liker de varme sommerkveldene aller, aller best.

Solnedgangen var nydelig i kveld – og i havna skinner solen lengst nå

Og det er en nydelig måne i kveld!

Og i morgen er det meldt nok en fin dag – og jeg skal nyte hvert minutt.

Dagen i dag var helt magisk

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg