Det forløsende stikket

I dag kunne Mannen og jeg endelig dra bort til vaksinesenteret og få satt den andre vaksinedosa. Det kjentes utrolig godt – og det var ingen kø eller venting. Jeg lar jo aldri en anledning til å gå, gå fra meg, så jeg valgte å ta det som en tur bort til Beha-kvartalet. 
Det er første gang på flere uker at jeg har gått gjennom byen fra vest til øst, og det var både åpnet et par nye kafeer siden sist – og ikke minst var rådhusparken blitt fin – med fontene i vannspeilet og nydelige blomster overalt. Porsgrunn er en fin by! 
 

Rådhusparken med ny fontene

Også følte jeg meg vel omtrent 10 kg lettere på veien hjem – enn bort. Rart, hva et sånt stikk kan gjøre med deg.

Vessia  og ælva mandag kveld

Etter vaksine – og etter etterlengtet frisørtime – pakket jeg sekken og dro på hytta. Jeg hadde en plan om å kjøpe et par planter og noen frøposer som kunne sås nå på høsten. Det ble mer eller mindre bomtur til Hageland, for de returnerte visst alle frøene sine innen 1.august (for å få retur på dem), og solgte ingen frø i høsthalvåret. Men de trodde kanskje Plantasjen hadde – og det hadde de. 
Så nå har jeg sådd ruccolasalat, reddiker og spinat – så får vi se om de kommer før frosten.

Det var nemlig ledig plass i pallekarmene etter at kålen var høstet inn. Men fortsatt vokser grønnkålen, da – og neste år skal jeg plante flere grønnkål, for den grønnsaken er anvendelig til så mye.

Grøøkålen vokser fint

I tillegg har jeg hatt glede av sukkerertene og etterhvert tomatene jeg har planta på hytta. 
 

Det er fortsatt en del sukkererter 

Urtene kommer også bra.

Persille, sitronmelisse og grassløk 

Og fortsatt er det jordbær på gang i pottene, mens i det store bedet, ble det tidlig slutt på bærene, syns jeg. Enda jeg både hadde laget fugleskremsel og tredd et nett over dem.

Så må jeg bare vise bilde av den nydelige hortensiaen som blomstrer så fint på vei opp til hytta. Det er første gang i år at den har fått så mange blomster. Hortensia er en av de fineste plantene jeg vet – og sørlig de som har stått noen år og ikke er «førsteårs» fra hagesenteret.

Det var helt nydelig på hytta i dag, og det ble både tid til et bad og en stille stund på terrassen. Nå har alt feriefolket reist hjem, det er helt stille  – og det er i det hele tatt veldig rart å være her – midt i august og midt i uka.
 

Men jeg tror jeg blir her til i morgen, for da skal det visst også bli en fin dag.

Den gule rylliken er også blitt kjempefin.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg