Kjenner på godfølelsen – hele dagen

På Brac er det godt å være. 
Selv om vi ikke akkurat har fått noen «omgangsvenner» her, føles det hyggelig (og nok) at naboer og de som jobber på restaurantene kjenner meg igjen og hilser. Av og til har vi litt «smalltalk» og av og til er det noen eldre naboer som skravler i vei på kroatisk – uten at jeg skjønner noen ting. Men jeg er god til å smile – og det hjelper i enhver situasjon. Tenker jeg.
 

Kroatia har det grønneste, klareste havet. Syns jeg.

Det å skrive blogg er også blitt en hyggelig ting å gjøre – spesielt når man er aleine. Da føler jeg at jeg «snakker med noen», når det innimellom blir litt stille. I dag har jeg også fått snakket litt med mormorungene – og kjent litt på savnet – når bestefar var barnevakt noen timer.  Men altså: Livet aleine noen dager er helt fint!

«Stone-house»

I dag vurderte jeg egentlig en tur til Split. Det var fordi Yr meldte overskyet hele dagen – men det ble det jo ikke. Yr gjør forresten ofte det – melder litt dårligere vær og litt lavere temp enn det det blir. Derfor liker jeg bedre vær-appen Accuweather som jeg har på telefonen min. Den stemmer bedre.

I dag ble det tur i retning vest og rundt ved kystområdene der – ca 8 km. Den løypa har litt mindre stigning enn de andre jeg pleier å gå. Men ved å gå der fikk jeg sjekket ut hvordan det lå an på de mest «turistifiserte områdene» som ligger ved strandområdene ved det store hotellkomplekset »Waterman Svpetrvs resort». 

Der kunne jeg se at selv om selve hotellkomplekset var åpent, var alle restaurantene og barene langs strendene og pierene stengt. Jeg syns de stenger litt for tidlig, for de kunne med fordel holde åpent. Klimaet her tilsier at feks skandinaver ville oppleve en god «sommerfølelse» ved å komme hit også seint i oktober. 
  

Tror appelsin-høsten blir bra i år

Jeg har også registret at kroatiske turistmyndigheter har satt i gang en kampanje for å få folk til å komme hit i oktober og november, ved å markedsføre alt det fine du kan oppleve her da. Men muligens at de startet den kampanjen litt seint? Og muligens at de glemte å få med restaurantdriverne?
 

Den lokale PBZ-filialen i havna. Her pleier det å være kø – utenfor.

Og i dag fikk jeg ordnet med ny innboforsikring! Det har jeg ikke fått gjort siden 2019. Jeg har skullet gjøre det flere ganger mens vi har vært her før i sommer, men køen utenfor banken har gjort at jeg har utsatt det. Men i dag fikk jeg ordnet det – og det kjennes bra.

Passerte denne romantiske portalen på min vei

Uansett: I am happy. I morgen har jeg en ny plan om å ta turen til Split – for da er det meldt overskyet og noe regn det meste av dagen. Vi får se…. i kveld er det i alle fall fullmåne – her som hjemme:)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg