2021 – et bra år, tross alt

Tror jeg må oppsummere 2021 med at det har vært et bra år – tross alt. Vi har vært heldige med lite eller ingen sykdom i nær familie – ei heller korona. Ingen har vært permitterte – og alle er friske og raske. Vi er også heldige som har fått vært mye sammen.

31.desember 2021

Dette har vært mitt første friår (nesten hele) etter 40 år i arbeidslivet – og jeg syns jeg har klart meg bra. -Skulle bare mangle, tenker du bare – men for meg var det en stor overgang som jeg var veldig spent på om jeg ville klare.

Da året startet og vi helst ikke skulle være sammen med noen eller kunne reise på hytta –  og reiserådene vedvarte, så det litt svart ut. Men da vi likevel valgte å reise til Gran Canaria i midten av januar, og jeg fikk vært der i tre uker som jeg hadde planlagt, ble det en god start på friåret likevel.

I går gikk det i klistremerker av ymse slag

Så ble det jobbing i 2,5 måned – og ble en kjempefin overgang mot vår og mer fri. Vi fikk endelig reist til Kroatia i slutten av juni, og da var i grunnen alt greit. Etter det har vi gjort det vi har planlagt – og fortsatt med å planlegge reiser og annet.

Det har også vært fint å være hjemme og på hytta – og sammen med mormorungene. Det er virkelig et privilegium å kunne være sammen med dem så mye som vi har vært dette året her. Det har også ført til at jeg har endret litt på synet mitt på lengden av reisene, og at jeg vil være hjemme oftere enn jeg først hadde tenkt.

Nyttårsaften 2021 – på hytta – hvor vi har vært mye i 2021

Når det gjelder pandemien går den sin gang, tenker jeg – og vi må lære oss å leve med den. På mandag får jeg 3.dosa, og da er jeg vel i mål med vaksinering for en stund får jeg håpe. Jeg må innrømme at jeg kommer til å stusse litt, hvis vi må fortsette å vaksinere oss. -Den tid, den sorg, tenker jeg.

Mens det har vært tåke på Porselen brygge i dag

Jeg leste forresten et veldig interessant intervju med Camilla Stoltenberg på VG.no (åpent) i dag. Der setter hun spørsmålstegn med tiltakene vi har satt inn – når vi ikke vet nok om konsekvensene. Hun sier at når det gjelder barn og unge har vi en del undersøkelser som viser konsekvenser av feks stengte og åpne skoler, men når det gjelder andre områder som feks kultur og næringsliv og effekten av nedstenging der, vet vi lite. Hun sier videre at helseministeren nå har lovet at det skal settes ned utvalg som bla skal gjøre undersøkelser og forskning på konsekvenser av tiltakene som er blitt brukt. Det er veldig bra, tenker jeg – for vi må vel kunne innrømme at ikke alt som er blitt bestemt gjennom disse pandemiårene har vært like lurt.

Teamwork

Men i kveld er det nyttårsaften – og vi er så heldige å ha blitt bedt til gode venner rett i nærheten. Der vet jeg vi kommer til å ha gode samtaler – både om året som har gått og tanker og ønsker for neste år. Det gleder jeg meg til!

Godt nyttår!

Vestregate på Vessia onsdag kveld
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg