Båttur til Similan Islands – vil lagres i minneboka

I resepsjonen på hotellet vårt kan vi booke diverse utflukter. Vi hadde lyst til å oppleve snorkling i krystallblått hav mens vi var her, så da valgte vi å ta en dagstur til Similan Islands med et firma som kaller seg «Wow Andaman».

Første stopp «øy nr 4».

Andaman er navnet på havet utenfor vestkysten av Thailand, men samtidig er Andamanhavet en del av Det indiske hav. Øyene Similan ligger nær grensa mellom Thailand og India, men tilhører altså Thailand.

Vi dro fra den blå prikken og ut til den rød.

«Similan» betyr «ni øyer», og selv om to nye øyer er innlemmet i øygruppa i nyere tid, er navnet beholdt. Alle øyene er blitt nasjonalparkområder, og det er strenge regler for bruk av øyene.

Det er en helt spesiell stein på toppen av «øy nr 8».

På tre av øyene er det helt forbudt å gå i land, fordi det er skilpadder der som legger egg. De andre øyene er åpne for turister fra november til april – men da er det også ganske strengt.

Vi fikk instruksjoner både før vi dro og underveis. De var i det hele tatt veldig flinke!

Mannskapet på vår båt var nøye med å instruere oss om hvor vi kunne gå og hvor vi kunne snorkle. Vi måtte verken mate eller ta på dyr vi så – til lands og til vanns. Vi måtte ikke komme nær korallrevene. Alkohol er forbudt.

Denne 2 meter lange firfisla snek seg rundt bordene der vi spiste lunsj….

Høres det strengt ut? Vi syns i hvert fall det var kjempebra at de var så nøye og opptatte av å verne naturen og dyrene sine.

Nok om det.

Frokost og litt ventetid på kaia på morningen

Vi ble hentet på hotellet 0645, fikk frokost på «brygga» der båtene gikk fra, og så dro vi av gårde – 72 km rett til havs. Båten hadde 3×250 hk og plass til 30 passasjerer. Turen ut til den første øya tok 1 time 15 minutter.

Her ligger båtene til «Wow Andaman» klare – men det var også en stor fiskebåthavn damme sted.

Vi hadde fullt program hele dagen: Først var det bading på en nydelig, kritthvit strand med krystallblått hav (og 27-28 grader i vannet).

I farta

Så var det snorkling (i alt tre ganger!), mer bading, medbrakt lunsj på land, tur opp til et utsiktspunkt på øy nr 8.

Det ble mange folk i vannet etter hvert – og ikke alle kunne svømme…

Vi besøkte i alt 4 øyer, men var kun i land på 2 av dem. På de andre snorkla vi.

Brygger fantes ikke, så vi måtte alltid vasse i land – og ut igjen.

Det var utrolig fascinerende å snorkle blant store og små fargerike «gullfisker» og de nydeligste koraller og sjøanemoner. Dessverre har jeg ikke ordnet meg så jeg kan ta bilder under vann, så det får bli neste gang;)

På ettermiddagen dro vi tilbake til utgangspunktet – men på veien hjem kjørte vi igjennom et voldsomt regnvær. Alle ble søkk våte – men siden alle satt stort sett i badetøy (og redningsvest), så det gikk bra (med unntak av hun som prøvde å slå opp en paraply inne i båten i 30 knops fart;). Det gikk ikke så bra;)

Ikke det lureste stedet å slå opp en paraply…. (Bildet er fra tur utover).

Alt i alt en flott opplevelse der alle forventninger ble oppfylt.