Brac i januar – mye bedre enn jeg hadde turt å håpe på

Jeg har hatt et par kjempefine dager her – i 15-16 varmegrader og sol. Det var meldt mye dårlige vær og lavere temperaturer enn dette, så jeg er positivt overraska.

Dessuten er det noe med det at man tror at steder som Kroatia og Brac kun er for «bruk» om sommeren – selv om klimaet her er beskrevet som «middelhavsklima». Hva venter vi oss egentlig?

For egen del har jeg også vært der – etter å ha opplevd en veldig kald tur hit i februar en gang. Og så har jeg opplevd en veldig varm desember – og nå en deilig start på januar. Så det er vel sånn her som de fleste andre steder som har årstider, at det vil variere. Det går ikke an å regne med hva temp og vær vil bli, fordi det varierer. I motsetning til i perioden juni-september. Da er det gjerne stabilt varmt og tørt.

I dag har jeg hatt nok en fin dag – med joggetur på 7-8 km (ja, jeg har begynt å jogge igjen, for jeg ser at det gir meg flest PAI;). Jeg tok runda som er relativt flat – gjennom bebyggelsen her i retning den lille byen Mirca, og så ned mot havet og langs havet tilbake igjen. Da får jeg et overblikk over hvordan «alt» ser ut her i Supetar på den tida her av året.

Det er litt overraskende da, at jeg får inntrykk av vår allerede – selv om jeg vet at de har et par måneder i vente med mulighet for ganske kaldt vær. Kanksje;) Det var også en del folk på spasertur langs strandpromenaden. Kanskje noen har forlenga juleferien siden det er så bra vær?
 

Lunsjen ( og nok det som blir middagen) ble inntatt på restaurant Riva igjen – og med en nydelig fisketallerken bestående av både grilla makrell, tunfisk, blekksprut og skampi.

Som tilbehør fikk jeg «mangold» – som egentlig er en type spinat, men som blir servert med poteter. Det er blitt mitt favorittilbehør her.

 

Jeg er i hvert fall glad for at det oppleves så godt å være her – selv aleine i det som må kalles mørketida –  og at jeg definitivt må revurdere bruken av leiligheten (akkurat som vi har gjort på hytta i Bamble). Det går godt an å være her hele året – akkurat som vi faktisk håpet på da vi kjøpte i 2015. Og da er jeg heldig som har «fri hele året».

Og siden jeg nå i ettermiddag har fått en melding fra KLM om at «my flight is cancelled», så kan det jo tenkes at jeg får oppleve enda en dag her. Who knows?

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg