De som skal med ferja nå om dagen, håper jeg ikke skal rekke et fly….

Det er utrolig med ferjekø om dagen. Da vi var her før på sommeren, var det lang kø på lørdager – «byttedagen». Da kunne køen stå oppover i veien bak der vi bor, for det er hovedveien innover på øya, bla til Bol.

Ferjene går om hverandre 

Men i disse snart to ukene jeg har vært her, har køen stått bak her nesten hver dag – og det meste av dagen. Politiet må stadig ut å dirigere, for det som skjer er at de som skal på handlesenteret for å handle, havner i samme køen. Da kan det oppstå mange farlige situasjoner, fordi folk blir forbanna.

Idag er det lørdag – og selvfølgelig en vanvittig bilkø. Men i dag har politiet dirigert folk sånn at bare de som skal med ferja, får kjøre nedi havna. De andre må kjøre en annen vei. Det har hjulpet litt, men jeg lurer veldig på hvor mange ferjeavganger disse bilene egentlig må stå over.

Bil – på – bil

Jeg vet ikke om det er rekord i antall turister som er kommet til Brac i år (selv om det ser ut sånn for meg), men det som  er tilfellet, er at alle som kommer til Brac med bil, kommer og drar her fra Supetar. Det er bare hit det går bilferje. Og det er mange populære destinasjoner på øya – hvorav Bol er den mest kjente, men vi har også Milna, Postira, Sutivan og flere.
 

Men det er jo ikke så rart at folk drar hit?

I høysesongen for Jadrolinja, som er definert til å være fra 1.juli til 28.august, går det 14 ferjeavganger hver dag t/r Supetar-Split. Det er mange – men det holder ikke, og jeg ser at de har satt inn mange ekstra ferjer for å ta unna.

Nydelig på kyststien i dag tidlig

Men plager det meg? Ikke det minste. Jeg syns bare det er gøy å se så mange turister – og dessuten bruker vi ikke bil når vi er her.

Huset vårt – og leiligheten på toppen i 4.etasje 

Ellers går min «friperiode» nå mot slutten, for i morgen kommer Mannen. Han har hatt gleden av både å jobbe – og være barnevakt for de to mormorungene siden torsdag. Det ser ut til å ha gått  ledig fint, men jeg tror også han fortjener en liten ferie nå.

Så får vi heller se hva vi klarer å finne på her. Det pleier å gå fint.

En optimal carport, spør du meg;)
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg