Det ligger mye dritt på havets bunn, er jeg redd…

Dette er et kjøleskap som har drevet inn på «vårt» skjær i løpet av vinteren. Det mangler hyller og dør, men ligger der med tre vegger og motor. – Rimelig tungt å flytte på, men vi skal nok få det bort ved hjelp av «Banana» (en båt som vi har) neste gang vi kommer ut.

Sånn der det ut på nært hold.

Det ser ikke pent ut, og det er litt ille at sånt flyter inn. Det er jo alltid sånn når snøen smelter og vinterstormene har gjort seg ferdig, at vi må plukke opp mye skrot som har kommet inn på strendene – men tror ikke vi har måtte plukke opp et kjøleskap. 

Men da må jeg innrømme at jeg selv, som lita jente, vokste opp med at det var helt normalt å kjøre ut på sjøen og kvitte oss med det som kunne sekke (=synke). Den gang fantes det ikke søppelkasser i nærheten av hytta, kildesortering var ikke påtenkt og det var lenge til man kunne få noen kroner for å pante vinflasker på polet. Vi hadde i mange år dessuten ikke bil og måtte ta Valleruta tur- retur Brevik – eller få skyss med en hyttenabo som hadde kogg og ofte kjørte hjem på søndagene. Det var derfor ikke noe tema å ta med søppel hjem. 
Så da var det andre løsninger som måtte brukes, og pappas løsning var å dumpe ting til sjøs. Jeg husker jeg syns det var gøy å bli med ut på vannet og fylle vann i flasker og annet som kunne fylles og se det synke. Andre tunge ting som sakk, ble også kastet. Jeg skjems av å tenke på det – men den gang var det helt normalt. 
Jeg tenker derfor med gru hvordan havbunnen ser ut langs kysten vår, for dette kan jo ikke bare ha vært et fenomen på Bamblekysten…. 
Men jeg kan altså ikke huske vi kastet kjøleskap – men så hadde vi jo heller ikke det på den tida. Den gang var kjøleskapet ei bøtte i et tau som hang ned i brønnen som vi var så heldige å ha bak hytta. I brønnen var det kaldt. Når jeg skriver dette, høres det ut som om det var for 100 år siden, men så er det kanskje bare 50;)

Så til noe hyggeligere..

Også i dag ble det et helt supert vær på hytta. Jeg tok faktisk sesongens første joggetur rundt Elvikveien i kortbukse og joggesko. Det gikk fint – men jeg drøya bading idag.

På vei hjem dro vi innom mormorungene. Minstemann var ikke helt ferdig med middagen, men hun har allerede lært seg trikset om hvordan få i seg kun suppa og la makaroniene ligge igjen.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg