En fin lørdag – i sørpa

Jeg har ikke lagt skjul på at jeg lett blir værsjuk. Det hjelper ikke at det var fint i går eller dagen før. Når det er vått, småregn og tåke, blir det fort mørkt. Da er de solfylte, varme dagene på Anfi del Mar et godt stykke unna. Da har jeg bare lyst til å pakke å dra igjen – gjerne i morra.

Utenfor Jonas B mot Porsgrunnsælva. Litt fint, da.

Som jeg har nevnt tidligere følger jeg med på smittetalla. Jeg er daglig inne på VG, ukentlig på FHI og hver torsdag ettermiddag sjekker jeg siste oppdatering på ECDC. I verden rundt oss går smittetallene ned – og har gjort det en god periode. På samme måte øker antall mennesker som får vaksine. Norge er vel ett av de landene med lavest antall fullvaksinerte, men det kan også ha med å gjøre at vi også er et av de landene som har hatt lavest smittetall gjennom hele pandemi-perioden. Vi har også blant det laveste antallet døde Likevel er det surt at det skal ta så lang tid med vaksinering, kjenner jeg – selv om jeg har stor forståelse for at regioner med høyt smittetall skal få flere vaksiner før oss. Det er ikke alltid fordel å ha en forholdsmessig høy alder, men når det gjelder vaksine, er det jo en stor fordel.

Når det gjelder smittetall følger jeg med på SpanIa  – som pr i dag har 409 smittede pr 100.000 og har nedadgående trend, Kroatia som har 109 og  Norge har 70 pr 100.000. Grensen for å bli gul og slippe karantene er 25. Jeg lurer på: Kommer vi dit, tro? Eller er det sånn at vi må leve med «litt» Korona akkurat som vi må leve med influensa og andre sykdommer vi kan bli smittet av? Jeg tror det beste vi kan håpe på som resultatet av denne pandemien, er at alle blir mye flinkere til å fortsette med smitteverntiltak som avstand, håndvask og spriting – og munnbind. Idag og i går har jeg vært et par turer i Skien der de nå har opphevet munnbindpåbudet. Likevel bruker 95% av de jeg så, munnbind. – Jeg også. Det er kjempebra, tenker jeg. 
 

I formiddag var jeg på to treningshalvtimer på SATS. Jeg er såå glad for at gruppetimene er åpne igjen. Det gir en god variasjon i treningsmulighetene. I dag var det en halvtime kondisjonstrening og en halvtime styrke. Helt perfekt for en gammel dame.

I ettermiddag hadde vi en kafeavtale med mellomsøster og kjæresten. Det var lenge siden sist – og kjempekos. Det er alltid hyggelig å kunne sitte på kafe å skravle på en lørdags ettermiddag. Så kan vi heller ta kvelden hjemme hver for oss.

Tre faste gjester på Jonas B

I morgen kommer mormorungene ++ på middag. Det blir stas – og forberedelser er igang.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg