En rolig førjulstid – hjemme

Heldig er jeg som kan bestemme innholdet i dagen min – hver dag. Særlig tenker jeg på det nå i desember.

Dette lille treet har vi foran døra

Det er et pes – spesielt for kvinner og mødre i full jobb – å rekke alt som skal gjøres etter jobben i desember. Det er vel også den måneden i året hvor det er mest «selskapeligheter». Det skal også «rekkes» og man skal helst være både fresh, uthvilt og vakker (alt er relativt, selvsagt;)

Og dette treet har vi på terrassen

Men når du blir pensjonist, råder du over tida di sjøl. I tillegg er man forhåpentligvis blitt mere avslappa til alt som «må» gjøres?

Men jeg har bakt litt – også brød

Jeg har i hvert fall blitt det. Jeg baker ikke sju kakeslag lenger, og jeg behøver ikke servere bare hjemmelaga av alt. «Julereingjøring» skjer ikke – og ingen dårlig samvittighet for det.

Og berlinerkranser i litt ulik fasong og størrelse;)

Etter at vi kom hjem fra Thailand for snart 2 uker siden, har vi «bare» vært hjemme. Desember er en måned der det skjer mye hyggelig på familie- og vennefronten og det vil vi helst ikke gå glipp av. Dessuten har vi fått vært på «Adventsvandring» i lysløypa i skogen der vi bor, og til helga er det konsert.

Vi har vært på Adventsvandring i regi av Grenland friteater

Vi har hatt alle barnebarna på overnatting – og flere skal det bli. Pappa’n til mormorungene reiser på jobb i jula, og da er de gjerne litt ekstra sammen med oss. Koselig, det.

Mormorungene har pyntet pepperkakehus

I tillegg til å være sammen med venner og familie i førjuls- og juletida, syns jeg julepynting er fascinerende. Sjøl holder vi det på et veldig nøkternt nivå, men jeg syns det er skikkelig gøy å se andres julepynt – særlig utendørs.

På Porselen brygge er det fine lys i trærne

Derfor må jeg alltid ta meg noen ekstra kveldsturer rundt i gater og i byen bare for å se julepynt og jule(vinter)lys. Det er skikkelig koselig!

Disse fine lysballene ble satt opp flere steder rundt i Porsgrunn i fjor
Den alltid fine lyssatte brua ved Jonas B

Julemarkeder er også stas – og det er mulig vi får til både en Oslotur og en Kroatiatur før desember er omme. Vi får se…

Fint i Porsgrunn

Men først skal det feires jul hjemme.

Denne nissen er svært mange år gammel og må tas fram hvert år.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg