En uproblematisk hjemtur fra Split

Hjemturen startet med Jadrolinja tidlig søndag morgen. Ulempa med lavsesong er at ferja har litt færre avganger – som igjen betydde at jeg måtte ta en tidligere ferje enn jeg hadde behøvd.

Jeg var inne i Split før kl 9 og hadde god tid både før flybuss og flyavgang kl 1250. Da rakk jeg å rusle meg en tur rundt i sentrum – og fikk med meg oppstarten av en morgenmesse i en kirke ved det gamle Diokletianske palasset.

Fortsatt julestemning i kirken

Jeg var litt spent på innsjekkingen på flyplassen, om det var noe mer enn koronapasset jeg måtte vise for å kunne mellomlande på Schiphol, men det var det ikke. Jeg fikk derfor god tid der også – og valgte å gå en tur ned til stranda som ligger like ved flyplassen (600 m å gå for å være eksakt). Der er det både et par kafeer (stengt nå selvsagt) og en wakeboard-bane. Det var tilfeldig at vi oppdaget denne stranda en gang vi fikk en flyforsinkelse på sommeren. Da gikk vi ned hit – og oppdaget uante muligheter for å forlenge strandliv før vi satte oss på flyet.

Wakeboard-banen ved flyplassen i Split

Her lInger det også båter i opplag – som det går an å ta i sesongen og ut til flere øyer i området (men foreløpig ikke til Supetar, for det hadde vært kjekt).

Flyturen til Schiphol gikk strøkent. Det var fullt fly – men likevel  effektive og smilende KLM-ansatte. Vi fikk servert både drikke og grov brødblings alle mann. Det samme gjaldt siste strekning fra Schiphol til Oslo.

KLM – en god opplevelse

På Gardermoen var det test-kø, men den er veldig effektiv. Det de hadde begynt med nå, var at man selv skanner en qr-kode der man legger inn nødvendige opplysninger om seg selv. Så viste jeg bare koden til de som skulle registrere meg, fikk «test-lapp» og så videre til selve testinga. Etter det må du vente ca 25 min før du får SMS om at testsvaret er klart. Da tar du med deg lappen, skanner ved utgangen – og får klarsignal til å dra (betyr at prøveresultatet er «positivt«).

Alt i alt tok nok dette en time – noe jeg syns er helt «innafor». Barnefamilier og de som skulle videre med transit innen 45 minutter, ble prioritert i køen. Bra, det!

En fantastisk bok er lest ut på turen. 

Så var det tog hjem (akkurat det jeg hadde beregnet mht mitt kjøp av billigbillett) – som var litt forsinka ut fra Gardermoen, men presis i Porsgrunn.

Litt av det diokletianske palasset i Split

Så nå er det noen dager hjemme, før jeg drar av gårde igjen. Denne gang er det hele flokken min (nesten) som skal ut på tur. Det har vi planlagt lenge – og velger å gjennomføre – på tross av dystre smittetall både her og der.
 

Lørdag ettermidddag i Supetar

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg