Fint i Stavanger – men veldig kaldt

I helga er vi i Stavanger. Mannen er invitert til forsinket jubileumsfest i «gamle Wintershall» etter at han gikk av med pensjon i 2020. Festen er for dem med lang fartstid og for dem som har gått av med pensjon etter pandemien.

Det som er litt spesielt er at Brage-plattformen som ble kjøpt opp av tyske Wintershall fra Statoil i 2013,  nå er blitt kjøpt opp av Okea (ikke at jeg vet hva det er). Men det er i hvert fall Wintershall som har invitert til jubileumsfesten.

Det blåser ved Vågen

Vi kom i går med Widerøe fra Torp. Og heldigvis hadde vi booka ettermiddagsflyet, for formiddagsflyet hadde blitt kansellert. Det så vi spor av på flyplassen, kan du si – da en gjeng reisende hadde blitt sittende i baren siden formiddagen – sannsynligvis med god kompensasjon. For en i den gjengen ble flyturen til Stavanger et lite mareritt, tipper jeg;)

Verken Mannen eller jeg er særlig kjente i Stavanger, så dagen i dag er blitt brukt til å se oss om i byen.

Hermetikkmuseet

Vi gikk først en tur i retning «Gamle Stavanger» og passerte bla hermetikkmuseet.

Lars Lende – byoriginalen og menneskevennen (1882-1971) På tralla hans står det: «Alt for barna».

På vei bort til Gamle Stavanger passerte vi Lendes park. Han var en fargerik samfunnsrefser som hadde sitt virke i Stavanger i mellomkrigstida. Han kjempet for barns oppvekstvilkår og for at ungdom skulle få seg en praktisk fagopplæring for å trygge seg en framtid.

Idyllisk

Selv gamlebyen var et  kjempeidyllisk område vest for Vågen med litt mindre hus enn ellers i byen.

Overalt var det flotte bakgårdshager og inngangspartiet med de nydeligste blomster.

Men det har vært kaldt her. Jeg overhørte noen Stavangerdamer klage over hvor kaldt det var i dag – så da stemmer det nok.

Kaldt og blåsig.

I kveld et det jubileumsfest på Clarion-hotellet, der vi bor. Det blir helt sikkert stas. Mannen har truffet igjen mange gamle kolleger, og det er jo alltid trivelig. For meg er det også hyggelig å bli kjent med nye folk.

En mørke blå og en sort sko

Det som var en smule ergerlig, var at da jeg pakket ut fra kofferten i går kveld, oppdaget jeg at jeg hadde pakket ulikt par sko til kjolen jeg skulle ha på meg…. Hvordan er det mulig?

Så det ble skojakt også idag, kan du si – med hell, heldigvis.

Nydelige hortensiaer i gamlebyen.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg